Στις 13 Νοεμβρίου του 2002, σημειώνεται ένα ατύχημα που προκάλεσε τη βύθιση του ελληνικών συμφερόντων τάνκερ Prestige και τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία της Ισπανίας.
To ελληνικής πλοιοκτησίας δεξαμενόπλοιο, με σημαία των νήσων Μπαχάμες, μετέφερε 77.000 τόνους πετρελαίου από τη Λιθουανία με προορισμό τη Σιγκαπούρη. Ενώ έπλεε στα ανοιχτά των ισπανικών ακτών, μία από τις δώδεκα δεξαμενές του εξερράγη εν μέσω σφοδρής καταιγίδας. Οι κυβερνήτες του πλοίου ζήτησαν τη βοήθεια σωστικών συνεργείων, όμως οι ισπανικές, γαλλικές και πορτογαλικές κυβερνήσεις αρνήθηκαν να του δώσουν την άδεια να δέσει στα λιμάνια τους.
Αδυνατώντας λόγω κατασκευής να αντεπεξέλθει στην κατάσταση, το 26 ετών, μονοπύθμενο Prestige τελικά βυθίστηκε 275 χιλιόμετρα δυτικά των ακτών της Γαλικίας. Στις 19 Νοεμβρίου έσπασε στα δύο απελευθερώνοντας 17.000 τόνους πετρελαίου στη θάλασσα. Η πετρελαιοκηλίδα που δημιουργήθηκε, με πλάτος πάνω από 200 γιάρδες και μήκος 18 μίλια, προκάλεσε τεράστια περιβαλλοντική ρύπανση.
Περισσότερες από 100 ακτές μολύνθηκαν ενώ απαγορεύτηκε η αλιεία σε απόσταση 400 χιλιομέτρων από τις ακτές της Γαλικίας, προκαλώντας σοβαρό πλήγμα στον αλιευτικό κλάδο. Η διαρροή επηρέασε ένα από τα πιο γραφικά και πλούσια θαλάσσια οικοσυστήματα, που περιελάμβανε κοραλλιογενείς υφάλους, ποικίλα είδη καρχαριών και πουλιών αλλά και δελφίνια, θαλάσσιες χελώνες και φώκιες.
Εκτός από περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις, η διαρροή προκάλεσε πολυάριθμα προβλήματα υγείας στα συνεργεία καθαρισμού, όπως καρδιοπάθειες, πνευμονοπάθειες και καρκινοπάθειες. Πολίτες προέβησαν σε κινητοποιήσεις, διαδηλώσεις και συμπλοκές με τις ισπανικές αρχές.
Μετά το ναυάγιο ωστόσο, συνεχίστηκε η διαρροή πετρελαίου που έφτανε τους 125 τόνους καθημερινά. Στις αρχές του 2003 ανακοινώθηκε ότι είχε χαθεί το μισό του υπόλοιπου, ενώ το Μάρτιο του 2006 εντοπίστηκαν νέες κηλίδες πετρελαίου κοντά στο πλοίο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ειδικών έχουν παραμείνει στο πλοίο περίπου 16 με 23.000 τόνους πετρελαίου, συμπέρασμα που βρίσκει αντίθετη την ισπανική κυβέρνηση η οποία ισχυρίζεται ότι με συνεπείς καθαρισμούς, το ανάλογο υπόλοιπο δεν ξεπερνά τους 1300 τόνους.
Μετά τη βύθιση του Prestige, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακάλεσε το πρώτο χρονοδιάγραμμα απόσυρσης των μονοπύθμενων τάνκερ και αποφάσισε, αντί του 2015, τα μονοπύθμενα να αποσυρθούν μέχρι το 2010. Παράλληλα, αποφάσισε η απόσυρση τάνκερ που έχουν ναυπηγηθεί πριν από το 1982, να ξεκινήσει την 1η Ιουλίου 2003, με καταληκτική ημερομηνία το 2005.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου