Η «Ανάδυση» του Παντοκράτορα: Χρυσά ψηφιδωτά αποκαλύπτονται στην Πόλη
Μια σημαντική αποκάλυψη έρχεται στο φως στην Κωνσταντινούπολη. Νέα χρυσά ψηφιδωτά μεγάλης θρησκευτικής και ιστορικής αξίας, τα οποία παρέμεναν κρυμμένα πίσω από παλαιότερες παρεμβάσεις, ανακαλύφθηκαν στον ιστορικό ναό του Παντοκράτορος (σημερινό τζαμί Molla Zeyrek).
Η ανακάλυψη που προκαλεί αίσθηση
Κατά τη διάρκεια πρόσφατων εργασιών συντήρησης και ανακαίνισης, οι αρχές ήρθαν αντιμέτωπες με μια σειρά εκπλήξεων. Ο Üzlifat Canav Özgümüş, καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Dogüş, επιβεβαίωσε ότι τα ψηφιδωτά χρονολογούνται πιθανότατα από την εποχή του αυτοκράτορα Ιωάννη Κομνηνού και της αυτοκράτειρας Ειρήνης.
Ένα κέντρο πολιτισμού και προσφοράς
Την εποχή των Κομνηνών, η Μονή του Παντοκράτορος δεν ήταν απλώς ένας ναός. Αποτελούσε το επίκεντρο ενός τεράστιου συγκροτήματος που περιλάμβανε:
- Νοσοκομείο που προσέφερε δωρεάν υπηρεσίες.
- Φαρμακείο με εξειδικευμένο εξοπλισμό.
- Ορφανοτροφείο και γηροκομείο.
Μάλιστα, κατά τις εργασίες βρέθηκαν και ίχνη του αρχαίου φαρμακείου, αποδεικνύοντας ότι το επίπεδο της ιατρικής εκείνη την εποχή ήταν εξαιρετικά προηγμένο για τα δεδομένα της εποχής.
Αρχιτεκτονική και ιστορική κληρονομιά
Η μονή παραμένει, μετά την Αγία Σοφία, η πιο εντυπωσιακή βυζαντινή εκκλησία της Πόλης. Χτισμένη σε τεχνητό λόφο, διατηρεί ακόμη και σήμερα δείγματα υψηλής βυζαντινής αρχιτεκτονικής, με τον μεγαλοπρεπή νάρθηκα και τις μαρμάρινες πύλες να μαρτυρούν την αίγλη του παρελθόντος. Παρά τις μετατροπές της σε τζαμί μετά την Άλωση, η ελληνορθόδοξη ταυτότητα του κτίσματος παραμένει αναλλοίωτη στη μνήμη και την ιστορία.