Πλοηγός στον κόσμο του διαδικτύου απο το χτές στο σήμερα.

Romeyka ~ Μια περιοχή της Τουρκίας μας φέρνει πιο κοντά στα αρχαία ελληνικά.

Προσθέστε σχόλιο


Μια απομονωμένη κοινότητα κοντά στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας, σε μια απομακρυσμένη περιοχή στη Βορειοανατολική Τουρκία, ανακαλύφθηκε ότι μιλά μια ελληνική διάλεκτο η οποία είναι ασυνήθιστα όμοια με τη γλώσσα της αρχαίας Ελλάδας.

Περίπου 5.000 άνθρωποι μιλούν τη συγκεκριμένη διάλεκτο, αλλά οι γλωσσολόγοι πιστεύουν ότι είναι η κοντινότερη ζωντανή γλώσσα στα αρχαία ελληνικά. Το γεγονός αυτό μπορεί να προσφέρει μια πρωτοφανή οπτική γωνία για τη γλώσσα του Σωκράτη και του Πλάτωνα, καθώς και για τον τρόπο με τον οποίο αυτή εξελίχθηκε.

Η κοινότητα ζει σε ένα σύμπλεγμα χωριών κοντά στην τουρκική πόλη Τραπεζούντα (Trabzon), στην περιοχή του αρχαίου Πόντου. Πρόκειται για την ιστορική ελληνική αποικία την οποία, σύμφωνα με τον μύθο, επισκέφθηκαν ο Ιάσονας και οι Αργοναύτες κατά τη διάρκεια του επικού τους ταξιδιού από τη Θεσσαλία για την ανεύρεση του Χρυσόμαλλου Δέρατος από την Κολχίδα (τη σημερινή Γεωργία). Στον Πόντο τοποθετείται, επίσης, και το μυθικό βασίλειο των Αμαζόνων, της άγριας φυλής των γυναικών-πολεμιστών.

Romeyka: Η Επιβίωση του Αρχαίου Απαρεμφάτου

Οι γλωσσολόγοι ανακάλυψαν ότι η διάλεκτος Romeyka, μια παραλλαγή των ποντιακών ελληνικών, παρουσιάζει δομικές ομοιότητες με τα αρχαία ελληνικά οι οποίες έχουν χαθεί εντελώς από τη νέα ελληνική γλώσσα. Το λεξιλόγιό της εμφανίζει, επίσης, πολλούς παραλληλισμούς με την αρχαία γλώσσα.

Η Δρ. Ιωάννα Σιταρίδου, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, σημειώνει:

«Τα Romeyka διατηρούν έναν εντυπωσιακό αριθμό γραμματικών γνωρισμάτων, τα οποία προσθέτουν ένα αρχαίο ελληνικό άρωμα στη δομή της διαλέκτου. Τα χαρακτηριστικά αυτά έχουν εξαφανιστεί τελείως από άλλες μοντέρνες παραλλαγές της σύγχρονης ελληνικής γλώσσας.»

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η χρήση του απαρεμφάτου, η οποία έχει εκλείψει από όλες τις άλλες γνωστές ελληνικές διαλέκτους σήμερα. Για παράδειγμα, οι ομιλητές των νέων ελληνικών θα έλεγαν «Δεν μπορούσα να πάω» αντί του αρχαιοπρεπούς «Δεν μπορούσα πηγαίνειν». Στα Romeyka, όχι μόνο διατηρείται το απαρέμφατο, αλλά συναντάμε και ιδιόρρυθμες απαρεμφατικές δομές, οι οποίες δεν έχουν παρατηρηθεί ποτέ σε ελληνικά ιδιώματα, παρά μόνο στις λατινογενείς γλώσσες.

Πολιτισμική Απομόνωση και Ιστορικές Ρίζες

Οι χωρικοί που μιλούν τη Romeyka —η οποία δεν έχει γραπτή μορφή— παρουσιάζουν έντονα σημάδια γεωγραφικής και πολιτισμικής απομόνωσης. Σπανίως παντρεύονται εκτός της κοινότητάς τους, ενώ παίζουν την παραδοσιακή τους μουσική με ένα ιδιαίτερο όργανο, την ποντιακή λύρα (κεμεντζέ).

Η Δρ. Σιταρίδου αναφέρει χαρακτηριστικά: «Γνωρίζω μόνο έναν άντρα που παντρεύτηκε εκτός του χωριού του. Η μουσική είναι χαρακτηριστική και δεν μπορεί να μπερδευτεί με τίποτα άλλο. Είναι πραγματικά μοναδική για τους ομιλητές της Romeyka».

Μια πιθανότητα είναι ότι οι σημερινοί ομιλητές της διάλεκτου είναι οι άμεσοι απόγoνοι των αρχαίων Ελλήνων που έζησαν στην ακτή της Μαύρης Θάλασσας για χιλιάδες χρόνια, ίσως από τον 6ο ή 7ο αιώνα π.Χ., όταν η περιοχή αποικίστηκε για πρώτη φορά. Είναι όμως εξίσου πιθανό να αποτελούν απογόνους γηγενών πληθυσμών της Μικράς Ασίας, οι οποίοι στην πορεία των αιώνων υιοθέτησαν τη γλώσσα των αρχαίων Ελλήνων εποίκων.

Μια Γλώσσα υπό Εξαφάνιση

Οι ομιλητές της Romeyka σήμερα είναι ευσεβείς μουσουλμάνοι. Λόγω της θρησκείας τους, τους επιτράπηκε να παραμείνουν στην Τουρκία το 1923, εξαιρούμενοι από την ανταλλαγή πληθυσμών που επέβαλε η Συνθήκη της Λωζάννης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Ωστόσο, τα επαναλαμβανόμενα κύματα εσωτερικής μετανάστευσης, η κυρίαρχη επιρροή της τουρκικής γλώσσας και η παντελής απουσία της διαλέκτου από την κοινή γνώμη της χώρας, έχουν τοποθετήσει τη Romeyka στην παγκόσμια λίστα των υπό εξαφάνιση γλωσσών.

«Με μόλις 5.000 άτομα να παραμένουν στην περιοχή, τα Romeyka θεωρούνται περισσότερο μια γλώσσα πολιτισμικής κληρονομιάς παρά μια ζωντανή, ομιλούμενη γλώσσα. Με την εξαφάνισή της θα χαθεί μια μοναδική ευκαιρία να ξεκλειδώσουμε την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας» επισημαίνει η Δρ. Σιταρίδου.

Οι συστηματικές μελέτες της γραμματικής των Romeyka έδειξαν ότι μοιράζεται έναν εντυπωσιακό αριθμό ομοιοτήτων με τη δημώδη Κοινή των ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων, η οποία ομιλούνταν σε ολόκληρη τη Μικρά Ασία μεταξύ του 4ου αιώνα π.Χ. και του 4ου αιώνα μ.Χ.


Η ιστορία του παγωτού

Προσθέστε σχόλιο

Η γλυκιά ιστορία του παγωτού: Από την Κίνα έως σήμερα

Της Κατρίν Αλαμάνου

Ιστορία παγωτού


Το αγαπημένο γλύκισμα του καλοκαιριού, το παγωτό, έχει τη δική του παγκόσμια ιστορία. Με τις πρώτες γραπτές πηγές να προέρχονται από την Κίνα, η πορεία του περνά από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, τη Μεσοποταμία, τη Σικελία, την Κωνσταντινούπολη, φτάνει στις αριστοκρατικές Βερσαλλίες της Γαλλίας και εν συνεχεία επεκτείνεται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οι πρώτες καταγραφές και η εξέλιξη

Ήδη από το 600 π.Χ. στην Κίνα, το παγωτό παρασκευαζόταν από χιόνι, γάλα και βρασμένο ρύζι. Αργότερα, στη Ρώμη, ο αυτοκράτορας Νέρων απολάμβανε ένα μείγμα από χιόνι, μέλι και πολτό φρούτων.

Στη Σικελία, οι Άραβες εισήγαγαν τα σερμπέτια περί το 800 μ.Χ., ενώ στην Κωνσταντινούπολη του 16ου αιώνα, τα σερμπέτια και οι παγωμένοι χυμοί αποτελούσαν σταθερή αξία στο τραπέζι του Σουλτάνου.

Η τελειοποίηση της συνταγής

Η συνταγή που πλησιάζει τη σημερινή μορφή εμφανίστηκε στις αρχές του 17ου αιώνα στην Ιταλία: ένα μείγμα κρέμας γάλακτος και ζάχαρης, αρωματισμένο με φρούτα, που ψυχόταν μέσα σε λουτρό πάγου και αλατιού. Ο Φραντσέσκο Προκόπιο Κούτο, ο πρώτος «παγωτατζής» της ιστορίας, άνοιξε το διάσημο κατάστημα «Λε Προκόπ» στο Παρίσι το 1686.

Παγωτό: Τύποι και Διαφορές

Σήμερα κυριαρχούν δύο βασικές σχολές:

  • Ιταλικό Gelato: Φτιάχνεται μόνο με πλήρες γάλα, χωρίς αυγά, έχει πυκνή σύσταση και χαμηλότερα λιπαρά (4-5%).
  • Αμερικανικό Παγωτό: Φτιάχνεται με κρέμα γάλακτος, είναι πιο λιπαρό (10-12%) και αέρινο, καθώς ο αέρας αποτελεί έως και το 50% του όγκου του.

Το Ανατολίτικο Dondurma

Dondurma

Το τουρκικό "Dondurma" (παγωτό) φημίζεται για την ελαστικότητά του. Το γνωστό "καϊμακλί" παρασκευάζεται από γάλα γίδας, ζάχαρη, σαλέπι και μαστίχα, υλικά που του δίνουν μια ιδιαίτερη υφή που επιτρέπει να κόβεται ακόμα και με μαχαίρι.

Το παγωτό στην Ελλάδα

Η ιστορία του τυποποιημένου παγωτού στην Ελλάδα ξεκινά το 1934 με την πρώτη γαλακτοβιομηχανία στον Βοτανικό. Μεταπολεμικά, οι πλανόδιοι παγωτατζήδες έγιναν σύμβολο μιας εποχής, διατηρώντας το παγωτό τους σε κάδους με πάγο και αλάτι, ανακατεύοντάς το με μεγάλες ξύλινες κουτάλες για να αποφύγουν την κρυστάλλωση.

Ιδιαιτερότητες

Από το ιαπωνικό παγωτό με πράσινο τσάι, μέχρι τις ρετρό συνταγές όπως το παγωτό λουκούμι, οι επιλογές είναι αμέτρητες. Περισσότερες λεπτομέρειες για συνταγές μπορείτε να βρείτε σε εξειδικευμένα blogs όπως το tantekiki.blogspot.gr.

Η Ελλάδα του 1960: Φωτογραφίες που κόβουν την ανάσα!

1 Σχόλια

Κωνσταντίνος Μάνος: Το «A Greek Portfolio» και η ταυτότητα της Ελλάδας στο Μουσείο Μπενάκη

Ένα ατόφιο κομμάτι της ταυτότητας των Ελλήνων και της μοναδικής εξέλιξης της σύγχρονης ιστορίας καταγράφουν οι φωτογραφίες του Κωνσταντίνου Μάνου. Μεγάλο μέρος αυτών των φωτογραφιών εκτίθενται στο Μουσείο Μπενάκη.

Καθημερινή στιγμή στην ελληνική ύπαιθρο από τον Κωνσταντίνο Μάνο

Στις φωτογραφίες του αποκρυσταλλώνονται εφήμερες καθημερινές στιγμές, με λιτό και αυστηρό ύφος. Η ποιητική ικανότητα του φακού του Μάνου δημιουργεί εικόνες διαχρονικές που αποπνέουν τη μοναδικότητα του τοπίου.

Ασπρόμαυρο πορτρέτο από το A Greek Portfolio

50 Χρόνια «A Greek Portfolio»

Με αφορμή τη συμπλήρωση των 50 χρόνων, ο Μάνος επανεξετάζει τις λήψεις του 1961-1964. Η έκθεση περιλαμβάνει πρωτότυπες εκτυπώσεις και θέματα από το αρχείο που δωρίστηκε στο Μουσείο Μπενάκη.

Στιγμιότυπο από την ελληνική ύπαιθρο

Η τέχνη του Κωνσταντίνου Μάνου

Ποιος είναι ο Κωνσταντίνος Μάνος

Γεννήθηκε στις ΗΠΑ από Έλληνες γονείς και η φωτογραφία αποτέλεσε το μέσο του για να αποτυπώσει τον κόσμο. Μέλος του Magnum Photos από το 1963, το έργο του αναγνωρίστηκε παγκοσμίως.

Φωτογραφία τοπίου από τον Κωνσταντίνο Μάνο

Ασπρόμαυρη καταγραφή της ελληνικής ζωής

Από το έργο του Κωνσταντίνου Μάνου

Η διαχρονικότητα της ελληνικής υπαίθρου

Οι Μινωίτες είναι Ευρωπαίοι

Προσθέστε σχόλιο
Το παγκόσμιο ενδιαφέρον προσελκύει η μελέτη του σπουδαίου γενετιστή Γιώργου Σταματογιαννόπουλου που ανατρέπει τα δεδομένα σε ότι αφορά την καταγωγή των Μινωιτών.

Σε αντίθεση με τα μέχρι στιγμής δεδομένα που ήθελαν τους Μινωίτες να κατάγονται από Αιγύπτιους, Λίβυους ή άλλους πληθυσμούς της Αφρικής, η νέα αυτή μελέτη αποδεικνύει ότι το DNA των Μινωιτών ταυτίζεται με αυτό κατοίκων της Νοτίου και της Βορειοδυτικής Ευρώπης.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο ΝeaKriti η μελέτη του Δρ. Σταματογιαννόπουλου που κάνει ήδη το γύρο του κόσμου μέσω του διάσημου επιστημονικού περιοδικού «Ναture» το οποίο δημοσιεύει τα αποτελέσματα της έρευνας στο άρθρο του με τίτλο «Ευρωπαϊκός ο πληθυσμός στην Κρήτη της Μινωικής εποχής του Χαλκού» δεν αφήνει την παραμικρή αμφιβολία ότι οι αρχαίοι κάτοικοι του νησιού ήταν απόγονοι Νεολιθικών Ευρωπαϊκών πληθυσμών.

Οπως ανέφερε ο σπουδαίος γενετιστής μιλώντας στο «Κρήτη TV», «κατά τη διάρκεια της έρευνάς μας βρήκαμε ότι οι Μινωίτες αυτοί (σ.σ. των οποίων εξέτασαν το DNA) δεν είχαν καμία σχέση με Αιγύπτιους, Λίβυους ή άλλους από την Αφρική. Αντίθετα είχαν ταύτιση με κατοίκους της Νοτίου Ευρώπης, της Βορειοδυτικής Ευρώπης και πηγαίνοντας άλλα 5000 χρόνια πίσω με τον Νεολιθικό τύπο που ξεκινώντας από τα βάθη της Μεσοποταμίας, έφτασε Καππαδοκία, Μικρά Ασία και από εκεί ένας κλάδος του κινήθηκε προς την Ευρώπη βόρεια και ένας άλλος περνώντας από τα νησιά κατέληξε στη Κρήτη . Αυτό όμως φτάνει μέχρι σήμερα με το μιτοχονδριακό DNA να ταυτίζεται απόλυτα με τους σημερινούς κατοίκους του Οροπεδίου Λασιθίου».

Στην επίσημη ανακοίνωση που δημοσίευει και το περιοδικό «Nature» αναφέρεται ότι ομάδα Ελλήνων και Αμερικανών ερευνητών χρησιμοποιώντας ανάλυση μιτοχονδριακού DNA από Μινωικούς σκελετούς, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «ο Μινωικός πολιτισμός αναπτύχθηκε από αυτόχθονες κατοίκους της Κρήτης κατά την Εποχή του Χαλκού, οι οποίοι ήταν απόγονοι των πρώτων ανθρώπων που αποίκισαν το νησί, 9.000 χρόνια περίπου πριν από σήμερα».

«Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι το μιτοχονδριακό DNA των Μινωιτών δεν έχει ομοιότητες με τους Αιγύπτιους, Λίβυους και άλλους Αφρικανικούς πληθυσμούς. Αντίθετα, οι Μινωίτες έχουν μεγάλη γενετική ομοιότητα με τους σύγχρονους Ευρωπαϊκούς πληθυσμούς. Μάλιστα, η ανάλυση έδειξε υψηλό ποσοστό συγγένειας των Μινωιτών με τον σύγχρονο πληθυσμό της Κρήτης αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα» αναφέρεται στη συνέχεια της ανακοίνωσης.

Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι το μιτοχονδριακό DNA των Μινωιτών δεν έχει ομοιότητες με τους Αιγύπτιους, Λίβυους και άλλους Αφρικανικούς πληθυσμούς. Αντίθετα, οι Μινωίτες έχουν μεγάλη γενετική ομοιότητα με τους σύγχρονους Ευρωπαϊκούς πληθυσμούς. Μάλιστα, η ανάλυση έδειξε υψηλό ποσοστό συγγένειας των Μινωιτών με τον σύγχρονο πληθυσμό της Κρήτης αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα.

Mε ποια μέθοδο έγινε η έρευνα

Οι επιστήμονες στην έρευνά τους πήραν δείγμα DNA από τα δόντια 37 σκελετών Μινωιτών που βρέθηκαν σε μια σπηλιά στο οροπέδιο του Λασιθίου στην Κρήτη, το οποίο συνέκριναν με αυτό 135 σύγχρονων και αρχαίων ανθρώπινων πληθυσμών και συνολικά με το DNA 14.000 ατόμων.

Συγκεκριμένα, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν τη μέθοδο του μιτοχονδριακού DNA, που αποτελεί ένα εργαλείο για τη μελέτη της μητρικής καταγωγής ενός ατόμου.

Τα μιτοχόνδρια είναι οργανίδια των ευκαρυωτικών κυττάρων και αποτελούν το βασικό σημείο παραγωγής ενέργειας στο κύτταρο. Περιέχουν το δικό τους DNA, το οποίο είναι διαφορετικό από το DNA των χρωμοσωμάτων που βρίσκεται μέσα στον πυρήνα του κυττάρου. Τα μιτοχόνδρια της μητέρας βρίσκονται μέσα στα ωάριά της και μεταβιβάζονται στα παιδιά της. Τα σπερματοζωάρια δεν περιέχουν μιτοχόνδρια. Ετσι όλα τα μιτοχόνδρια που έχει ο καθένας από εμάς έχουν κληρονομηθεί από τη μητέρα μας.

Ελληνας Γενετιστής επικεφαλής της έρευνας

Το επιστημονικό επίτευγμα φέρει τη σφραγίδα ενός κορυφαίου επιστήμονα στον τομέα του παγκοσμίως, καθηγητή Ιατρικής και Γενετικής και διευθυντή του Ιατρικού Κέντρου Markey Molecular στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, του Δρ Γεώργιου Σταματογιαννόπουλου, που κατάγεται από την Μάνη.

Τι υποστήριζε ο Αρθουρ Εβανς για την καταγωγή των Μινωιτών

Ο πολιτισμο της αρχαίας Κρήτης ονομάστηκε «Μινωικός» για πρώτη φορά στις αρχές του 20ου αιώνα, από τον Βρετανό Αρχαιολόγο Αρθουρ Εβανς, ο οποίος βασιζόμενος στις φαινομενικές ομοιότητες ανάμεσα στα αρχαιολογικά ευρήματα της Μινωικής περιόδου και αυτά της Αιγύπτου και της Λιβύης, πρότεινε ότι οι ιδρυτές του Μινωικού πολιτισμού ήταν μετανάστες από την Βόρεια Αφρική. Στη συνέχεια άλλοι αρχαιολόγοι υποστήριξαν ότι οι Μινωίτες μπορεί να μετανάστευσαν στην Κρήτη από άλλες περιοχές όπως η Μέση Ανατολή, η Τουρκία και τα Βαλκάνια.

Έκτος λειτουργίας το Rio Traffic Control

Προσθέστε σχόλιο

Στενό Ρίου-Αντιρρίου: Ένα Traffic Control που Λειτουργεί «στα Τυφλά»

Εδώ βρίσκεται το Traffic Control (VTS) του στενού Ρίου-Αντιρρίου. Πρόκειται για την υπηρεσία ραντάρ που ρυθμίζει την κίνηση των πλοίων σε μια ακτίνα 12 ναυτικών μιλίων ανατολικά ή δυτικά από τη γέφυρα.


Μόνο που εδώ και έναν περίπου χρόνο, το ραντάρ δεν λειτουργεί «προσωρινά» για τεχνικούς λόγους. Όσοι έχουν ταξιδέψει, γνωρίζουν πολύ καλά πως ανάλογες υπηρεσίες υπάρχουν σε πολλά μέρη του πλανήτη, ακόμα και σε λιγότερο αναπτυγμένες χώρες, και λειτουργούν άψογα. Τελικά, η χώρα μας είναι μια κατηγορία από μόνη της και δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα άλλο μέρος του κόσμου.


Όπως διακρίνεται και στις φωτογραφίες, η κεραία του ραντάρ δεν γυρίζει. Οι άνθρωποι που δουλεύουν στην εν λόγω υπηρεσία καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να ρυθμίσουν την κίνηση δεκάδων πλοίων που διέρχονται καθημερινά από το στενό, χωρίς τα απαραίτητα τεχνικά εργαλεία.


«Όλοι εμείς που εκτελούμε δρομολόγια στο πορθμείο, τους ευχαριστούμε θερμά για την πολύ σημαντική βοήθεια που μας παρέχουν δίχως να έχουν τεχνική υποστήριξη ραντάρ. Ελπίζουμε το "προσωρινό" τεχνικό πρόβλημα να αποκατασταθεί σύντομα, αν κάποια στιγμή υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον από τους αρμοδίους».

Πότε καθιερώθηκε η προ και μετά Χριστόν χρονολόγηση;

Προσθέστε σχόλιο
Προ και μετά Χριστόν

Ερώτηση: Ποιο έτος γεννήθηκε κάποιος που πρωτοείδε το φως, πριν από 2000 χρόνια;

Απάντηση: Μα φυσικά, το 759 (μετρώντας από την ίδρυση της Ρώμης)!

Γιατί συμβαίνει αυτό; Μέχρι το 527 μ.Χ., η χρονολογική αρίθμηση στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία δεν άρχιζε από τη γέννηση του Χριστού, αλλά από την ίδρυση της Ρώμης (753 a.u.c. - anno urbis conditae).


Ο Διονύσιος ο Μικρός και το «Αυθαίρετο» Ημερολόγιο

Το 527 μ.Χ., ένας μοναχός από τη Σκυθία που ζούσε στη Ρώμη, ο Διονύσιος ο Μικρός (Dionysius Exiguus), προσπάθησε να υπολογίσει για πρώτη φορά το έτος γέννησης του Χριστού. Όρισε το έτος 1 μ.Χ. ως το έτος γέννησής του, μια χρονολογία που έκτοτε χρησιμοποιούμε για να μετράμε τον χρόνο «πριν» και «μετά». Ωστόσο, ο υπολογισμός του αποδείχθηκε λανθασμένος.

Σήμερα οι ιστορικοί γνωρίζουν ότι ο Ηρώδης, κατά τη βασιλεία του οποίου γεννήθηκε ο Χριστός, πέθανε το 4 π.Χ. Επομένως, οι ειδικοί υπολογίζουν ότι η γέννηση τοποθετείται ανάμεσα στο 7 και 4 π.Χ.


Το Μυστήριο του «Έτους 0»

Στους υπολογισμούς του Διονυσίου υπήρχε και μια μαθηματική παράλειψη: δεν υπάρχει έτος 0. Ο λόγος; Ο αριθμός 0 ήταν άγνωστος στον Διονύσιο. Η Δυτική Ευρώπη γνώρισε το μηδέν πολλούς αιώνες αργότερα (13ος αι.) μέσω του Fibonacci. Οι απόψεις του Διονύσιου επιβλήθηκαν τελικά σε όλη τη Δύση από τον Καρλομάγνο δύο αιώνες αργότερα.


Γιατί καθιερώθηκε η 25η Δεκεμβρίου;

Η ημερομηνία της 25ης Δεκεμβρίου καθιερώθηκε επίσημα το 336 μ.Χ. Ο λόγος ήταν στρατηγικός: έπρεπε να αντικατασταθεί μια σημαντική παγανιστική γιορτή. Οι πιστοί των παλαιότερων θρησκειών γιόρταζαν εκείνες τις ημέρες τη γέννηση του Ήλιου (Dies Solis Invectis Natalis), που συνέπιπτε με το χειμερινό ηλιοστάσιο (23-25 Δεκεμβρίου).

Βέβαια, η συμφωνία δεν ήταν καθολική. Μέχρι τον 7ο-8ο αιώνα, υπήρχαν πολλές διαφορετικές απόψεις:

  • Ο Επιφάνιος (315 – 403) πρότεινε την 6η Ιανουαρίου.
  • Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς, ο κορυφαίος θεολόγος του 2ου αιώνα, πρότεινε τη 18η Νοεμβρίου.

Όσα δεν γνωρίζουμε για το σώμα μας...

Προσθέστε σχόλιο

Το ανθρώπινο σώμα είναι μια «καλοκουρδισμένη μηχανή» με λειτουργίες που πολλές φορές ξεπερνούν τη φαντασία μας. Συγκεντρώσαμε 34 εντυπωσιακά δεδομένα που θα σας κάνουν να δείτε τον εαυτό σας με άλλο μάτι.


Εγκέφαλος & Αισθήσεις

  • Ο εγκέφαλος αποτελείται κατά 80% από νερό και δεν μπορεί να νιώσει πόνο.
  • Είναι πιο ενεργός τη νύχτα και μεγαλώνει ταχύτερα μέχρι την ηλικία των 5 ετών.
  • Όταν κοιμόμαστε, χάνουμε την αίσθηση της όσφρησης.
  • Τα νεογέννητα βλέπουν μόνο ασπρόμαυρα.
  • Είναι αδύνατο να φτερνιστούμε με ανοιχτά μάτια.

Καρδιά, Αίμα & Κύτταρα

  • Η καρδιά χτυπάει 100.000 φορές την ημέρα.
  • Οι γυναίκες έχουν λιγότερο αίμα στο σώμα τους (4,5λ) σε σχέση με τους άνδρες (5,6λ).
  • Ο κερατοειδής χιτώνας του ματιού είναι το μόνο σημείο χωρίς παροχή αίματος.
  • Το σώμα ενός ενήλικα αποτελείται από περίπου 100 τρισεκατομμύρια κύτταρα.

Οστά & Μύες

  • Γεννιόμαστε με 300 οστά, αλλά ως ενήλικες έχουμε μόνο 206.
  • Η γλώσσα είναι ο δυνατότερος μυς του σώματός μας.
  • Τα οστά αποτελούν το 14% του συνολικού μας βάρους.
  • Ο σκελετός μας ανανεώνεται πλήρως κάθε 10 χρόνια.

Γενικά «Περίεργα»

  • Τα αποτυπώματα των ποδιών είναι εξίσου μοναδικά με των χεριών.
  • Τα νύχια των χεριών μεγαλώνουν 4 φορές πιο γρήγορα από των ποδιών.
  • Ένα φτέρνισμα μπορεί να ξεπεράσει τα 160 χλμ./ώρα.
  • Καίμε περισσότερες θερμίδες στον ύπνο παρά βλέποντας τηλεόραση.
  • Ο άνθρωπος μπορεί να αντέξει 20 μέρες χωρίς φαγητό, αλλά μόνο 2 μέρες χωρίς νερό.

Άγιος Γεώργιος στην Τουρκία: Ενώνει Χριστιανούς & Μουσουλμάνους

Προσθέστε σχόλιο

Στην κορυφή του ψηλότερου λόφου της Πριγκήπου, στα Πριγκηπόνησα της Κωνσταντινούπολης, δεσπόζει η Μονή του Αγίου Γεωργίου του Κουδουνά. Πρόκειται για έναν τόπο ιδιαίτερης πνευματικής σημασίας, όπου κάθε χρόνο, ανήμερα της γιορτής του Αγίου, συμβαίνει ένα ιδιότυπο «σύγχρονο θαύμα»: χιλιάδες προσκυνητές, ανάμεσά τους και πολλοί μουσουλμάνοι, συρρέουν για να ζητήσουν τη χάρη του Αγίου.

Μονή Αγίου Γεωργίου Κουδουνά

Η Παράδοση του Κουδουνά

Σύμφωνα με τον θρύλο, το μοναστήρι ιδρύθηκε το 963 μ.Χ. Η ονομασία «Κουδουνάς» αποδίδεται στη θαυματουργή εύρεση της εικόνας από έναν βοσκό. Ο Άγιος Γεώργιος εμφανίστηκε στον ύπνο του και τον καθοδήγησε σε έναν λόφο, όπου ο βοσκός άκουσε ήχους από κουδούνια και ανακάλυψε την εικόνα του Αγίου, η οποία ήταν στολισμένη με αυτά. Από τότε, τα μικρά κουδουνάκια αποτελούν το παραδοσιακό ευλόγημα για τους πιστούς.

Ένας Τόπος για Όλους

Η φήμη του Αγίου ξεπερνά τα θρησκευτικά σύνορα. Η προσέλευση αλλοθρήσκων πιστών είναι τεράστια, καθώς πολλοί Τούρκοι προσκυνητές ακολουθούν μια ιδιότυπη διαδικασία για να εισακουστούν:

  • Το «καρουλάκι»: Οι πιστοί ανεβαίνουν στον λόφο κρατώντας μια κλωστή (καρουλάκι), την οποία ξετυλίγουν μέχρι την είσοδο της εκκλησίας.
  • Η σιωπή: Κατά την ανάβαση, οι προσκυνητές δεν επιτρέπεται να μιλούν.
  • Τα τάματα: Αφήνουν γραπτές παρακλήσεις, φωτογραφίες, ή ακόμα και κλειδιά σπιτιών και αυτοκινήτων, συμβολίζοντας τις επιθυμίες τους.
Προσκυνητές

Οι «Κρυπτοχριστιανοί» της Πόλης

Το φαινόμενο της μαζικής προσέλευσης μουσουλμάνων έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Πολλοί το ερμηνεύουν ως μια ζωντανή ένδειξη της παρουσίας των «κρυπτοχριστιανών» — απογόνων Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης που, ειδικά μετά τα τραγικά γεγονότα του 1955, αναγκάστηκαν να εξισλαμιστούν τυπικά για να παραμείνουν στην πατρίδα τους, διατηρώντας όμως κρυφά την ορθόδοξη πίστη και τις παραδόσεις τους μέσα στα σπίτια τους.

Ο Άγιος Γεώργιος ο Κουδουνάς παραμένει ένα «παράθυρο» καλοσύνης και ελπίδας, ενώνοντας ανθρώπους διαφορετικών καταβολών κάτω από το ίδιο πνευματικό καταφύγιο.

Άγιος Γεώργιος, Μεγαλομάρτυς & Τροπαιοφόρος

Προσθέστε σχόλιο

Ο Άγιος Γεώργιος, γνωστός και ως Μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος, αποτελεί μια από τις πιο εμβληματικές μορφές του χριστιανικού κόσμου. Στην Ελλάδα, η λατρεία του είναι διάχυτη, με αναρίθμητα ξωκλήσια και ναούς αφιερωμένους στη μνήμη του, ενώ το όνομά του παραμένει από τα πιο διαδεδομένα.

Άγιος Γεώργιος

Βίος και Μαρτύριο

Γεννημένος στη Νικομήδεια μεταξύ 275 και 281 μ.Χ. από εύπορους χριστιανούς γονείς, ο Γεώργιος ακολούθησε στρατιωτική καριέρα στον Ρωμαϊκό Στρατό. Ανελίχθηκε γρήγορα στο αξίωμα του Δούκα, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη του αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Όταν όμως ο αυτοκράτορας ξεκίνησε τους διωγμούς κατά των Χριστιανών το 303 μ.Χ., ο Γεώργιος αρνήθηκε να υπακούσει, ομολόγησε την πίστη του και υπέστη φρικτά βασανιστήρια, οδηγούμενος τελικά στον αποκεφαλισμό στις 23 Απριλίου του ίδιου έτους.

Η Παράδοση της Δρακοκτονίας

Αν και στους πρώιμους βίους του δεν αναφέρεται, η Δρακοκτονία αποτελεί το πιο διάσημο θαύμα που του αποδίδεται. Σύμφωνα με τον μύθο, ο Άγιος έσωσε την κόρη ενός τοπικού άρχοντα από έναν δράκο που τρομοκρατούσε την περιοχή της Κυρήνης στη Λιβύη, οδηγώντας ολόκληρο τον πληθυσμό στη χριστιανική πίστη.

Λαογραφικά, η ιστορία θεωρείται συχνά ως αναβίωση του αρχαίου μύθου του Περσέως και της Ανδρομέδας, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η εικονογραφία που τον δείχνει έφιππο να φονεύει τον δράκο καθιερώθηκε πολύ αργότερα, μετά τον 12ο αιώνα.

Δρακοκτονία

Σύμβολο και Προστάτης

Στο λαϊκό εορτολόγιο, η γιορτή του (23 Απριλίου) λειτουργεί ως ορόσημο για τον διαχωρισμό του χρόνου σε δύο εξαμηνίες, καθορίζοντας αγροτικές και ποιμενικές δραστηριότητες. Ο Άγιος Γεώργιος αποτελεί προστάτη πολλών φορέων και περιοχών:

  • Ένοπλες Δυνάμεις: Προστάτης του Ελληνικού Πεζικού.
  • Κοινωνικές Ομάδες: Προστάτης των Προσκόπων και των Μασόνων.
  • Χώρες/Πόλεις: Πολιούχος της Αγγλίας, της Γεωργίας, της Βηρυτού και άλλων.

«Ως των αιχμαλώτων ελευθερωτής και των πτωχών υπερασπιστής, ασθενούντων ιατρός, βασιλέων υπέρμαχος, τροπαιοφόρε, μεγαλομάρτυς Γεώργιε, πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ σωθήναι τα ψυχάς ημών.»

Αρνί σούβλας & κοκορέτσι στην αρχαία Ελλάδα

Προσθέστε σχόλιο

Αρχαίες Γεύσεις: Το κοκορέτσι και η τέχνη του ψησίματος από τον Όμηρο στο σήμερα

Γεύσεις που θεωρούμε παραδοσιακές, όπως το «γαρδούμιο» (γαρδούμπα) και η «πλεκτή» (κοκορέτσι), είναι βαθιά ριζωμένες στην ιστορία, καθώς αναφέρονται ακόμα και στα ομηρικά έπη.


Η αρχαία τεχνική προετοιμασίας


Οι αρχαίοι μέθοδοι παρασκευής παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον:

  • Κοκορέτσι: Τα έντερα μαρινάρονταν σε ξύδι, νερό και μέλι. Το ξύδι λειτουργούσε ως αντισηπτικό και αφυδάτωνε το έντερο από τα περιττά λίπη, ενώ το μέλι προσέδιδε μια χαρακτηριστική καραμελωμένη κρούστα.
  • Ψήσιμο στη σούβλα: Καθώς δεν υπήρχαν πινέλα ή λαδολέμονο, χρησιμοποιούσαν ένα κλαδί πεύκου, το οποίο βουτούσαν σε χυμούς από άγουρο σταφύλι και άγουρο δαμάσκηνο. Αυτή η τεχνική έδινε στο κρέας μια μοναδική γεύση φρούτου και ρετσινιού.

Η οπτική του σεφ Νίκου Φωτιάδη


Ο σεφ Νίκος Φωτιάδης επιβεβαιώνει την αρχαία καταγωγή του κοκορετσιού, τονίζοντας ότι το μέλι, αν και όχι έντονα εμφανές στη γεύση, χαρίζει μια εξαιρετική υφή στο τελικό αποτέλεσμα. Ο ίδιος υιοθετεί αυτές τις αρχαίες πρακτικές, διαφοροποιώντας ελαφρώς τη διαδικασία με τη χρήση πευκοβελόνων αντί για κλαδί πεύκου.


Παράλληλα, ο κ. Φωτιάδης επισημαίνει ότι οι σούβλες δεν ήταν ευρέως διαδεδομένες στην αρχαία Ελλάδα, καθώς η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας κρέατος δεν ήταν συνηθισμένη για την εποχή.


Η ανάγκη για καταγραφή


Οι παραδοσιακές συνταγές επιβιώνουν μέσα από τις γενιές χάρη στο μεράκι των ανθρώπων, ωστόσο ο κ. Φωτιάδης υπογραμμίζει την ανάγκη για μια συνολική, συντονισμένη μελέτη και επίσημη καταγραφή αυτής της γαστρονομικής κληρονομιάς.

Τα μυστήρια που περιβάλλουν την αφή του Αγίου Φωτός

Προσθέστε σχόλιο
Η ιερή στιγμή της Χριστιανοσύνης στο στόχαστρο της ανάλυσης


Μέχρι και σήμερα, ένα πέπλο μυστηρίου καλύπτει τα γεγονότα που σχετίζονται με το αναστάσιμο Άγιο Φως, με τη διαμάχη για το αν πρόκειται για θαύμα ή όχι να αφήνει τους πιστούς διχασμένους, αναφορικά τόσο με το θεολογικό υπόβαθρο όσο και τον συμβολισμό της ευφρόσυνης αυτής τελετής.

Κι όμως, ένα από τα κορυφαία μυστήρια του χριστιανικού κόσμου καλεί σε βαθύτερη ανάλυση, καθώς το Μεγάλο Σάββατο κοντοζυγώνει και το Άγιο Φως ετοιμάζεται για άλλη μια χρονιά να σκορπίσει το θεϊκό του φως στα πέρατα της οικουμένης.

Η θεϊκή φλόγα, ισχυρίζονται οι παραδόσεις, εμφανίζεται «από το πουθενά» στον ελληνορθόδοξο πατριάρχη, αποκλειστικά σε αυτόν και σε κανέναν άλλο, στις 12 το μεσημέρι ακριβώς κάθε Μεγάλου Σαββάτου. Η αφή δεν μπορεί να γίνει από ετερόδοξο -μη ορθόδοξο δηλαδή- χριστιανό, αλλά και το φαινόμενο δεν λαμβάνει χώρα κατά το Πάσχα των καθολικών, το οποίο πολύ συχνά δεν συμπίπτει με το ορθόδοξο. Οι θρύλοι μάς λένε ότι όποτε επιχειρήθηκε κάτι διαφορετικό, το Άγιο Φως δεν εμφανίστηκε.

Πέρα από προσωπικές αντιλήψεις, μαρτυρίες και πηγές υπάρχουν προς κάθε κατεύθυνση. Εμείς τις παρουσιάζουμε, εσείς κρίνετε...

Η ιστορία του θαύματος


Οι μαρτυρίες που θέλουν «κάτι να συμβαίνει» είναι πολλές, από αρχαίες διηγήσεις μέχρι και σύγχρονες αναφορές, που συνοδεύονται πλέον και από φωτογραφικό υλικό. Αν και το φαινόμενο λαμβάνει χώρα ενόσω ο πατριάρχης είναι μόνος, δεν είναι λίγες οι φορές που οι παρευρισκόμενοι αναφέρουν τη θέαση απόκοσμου «γαλαζωπού φωτός» ή έντονων λάμψεων που κινούνται από σημείο σε σημείο.

Και από θεολογική ωστόσο άποψη το Άγιο Φως δεν είναι λιγότερο αινιγματικό. Το φαινόμενο δεν προβλέπεται από κάποια προφητεία, καθώς η ίδια η ιδέα του θαύματος είναι συνδεδεμένη με τη δόξα του Θεού.

Οι πρώτες αναφορές για την τελετή ανάγονται στον 2ο αιώνα μ.Χ. και μιλούν για μια απλή συμβολική αναπαράσταση θεολογικού χαρακτήρα. Περί τον 9ο αιώνα ωστόσο γενικεύτηκε η πρακτική με τους πιστούς να επισκέπτονται τους Αγίους Τόπους για να προσκυνήσουν τα εδάφη όπου έδρασε ο Ιησούς Χριστός.

Οι καταγεγραμμένες αναφορές σχετικά με τη βίωση του θαύματος του Αγίου Φωτός της Ιερουσαλήμ είναι πολυάριθμες ανά τους αιώνες, δεν είναι τυχαίο ωστόσο ότι γύρω στον 9ο αιώνα αρχίζει να παρουσιάζεται από προσκυνητές το εν λόγω φως ως θαύμα, ως θεόπεμπτο δώρο που «κατέρχεται ουρανόθεν στον Άγιο Τάφο».

Μια από τις πρώτες μαρτυρίες που αποδίδουν υπερφυσικό χαρακτήρα στην αφή του Αγίου Φωτός ήταν αυτή του γάλλου καθολικού ιεραποστόλου Βερνάρδου (Bernardus Monachus), ο οποίος κατά τη διάρκεια προσκυνηματικού ταξιδιού του στους Αγίους Τόπους (865-870 μ.Χ.) αποδίδει τη μετάδοση του φωτός στον πατριάρχη σε άγγελο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η καταγραφή του γεγονότος από τον Foucher της Σαρτρ (1059-1127), τον περίφημο γάλλο ιερέα και χρονικογράφο της Πρώτης Σταυροφορίας, έναν από τους πλέον αξιόπιστους μάρτυρες των ιστορικών γεγονότων της εποχής.

Όταν η Ιερουσαλήμ περνά βέβαια στα χέρια των μουσουλμάνων Σαρακηνών, οι προσκυνητές σταματούν να την επισκέπτονται, με τον αυτοκράτορα της Δύσης -με άδεια του Καλιφά, βασιλιά των Σαρακηνών- να «στολίζει» την πόλη με μοναστήρια και εκκλησίες για να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον.

Ιερείς και τυχοδιώκτες καταφτάνουν στην Ιερουσαλήμ, καθώς η υπόθεση άρχισε να μυρίζει χρυσάφι. Ο Αδαμάντιος Κοραής σημειώνει: «Οι Μοναχοί, ως φρόνιμοι, δεν άργησαν να θεραπεύσωσι την δυστυχίαν, επινοήσαντες στο θαύμα του αγίου φωτός». Το Άγιο Φως μοιάζει εφεύρημα για να δελεαστούν οι πιστοί και να γεμίσουν τα φυλακτήρια των εκκλησιών με τα αργύριά τους. Στις αρχές μάλιστα του 11ου αιώνα, ο σουλτάνος της Αιγύπτου «ακούσας ότι εγίνετο με δόλον των ιερέων θαύμα ετήσιον εις την Ιερουσαλήμ, ωργίσθη τόσον, ώστε και τον Ναόν του Αγίου Τάφου κατέσκαψε, και όλα τα ευρεθέντα εις αυτό πλούτη μετέφερεν εις το βασιλικόν του θυσαυρόν».

Και βέβαια εκείνη η εποχή θα κατέληγε στην Πρώτη Σταυροφορία (1096 ως το 1099 ), με την Ιερουσαλήμ να πέφτει πια στα χέρια των δυτικών Σταυροφόρων, στην προσπάθεια να απελευθερωθούν οι Άγιοι Τόποι από τον αραβικό ζυγό. Αιχμή του δόρατος για να συγκεντρωθεί στρατός για την Πρώτη Σταυροφορία γίνεται μάλιστα το θαύμα του Αγίου Φωτός, με τη συμβολική της τελετής να μετατρέπεται σε πραγματικό γεγονός. Φαίνεται ότι το «θαύμα» εξυπηρετούσε πολλαπλούς σκοπούς και ήταν όλοι ικανοποιημένοι από την ετήσια ύπαρξή του.

Εξαιρέσεις φυσικά και υπήρξαν, με την πλέον αξιοσημείωτη να είναι αυτή του πάπα Γρηγορίου Η' (1227-1241), που αποκήρυξε το Άγιο Φως ως απάτη και του πατριάρχη Ιεροσολύμων Εφραίμ Β' (1766-1771), ο οποίος έφτασε στο σημείο να καταργήσει την τελετή του Αγίου Φωτός ως «χειροποίητον μηχανουργίαν»...

Γιατί μόνο ορθόδοξος;


Η ιστορία του Αγίου Φωτός έχει μια μακρά ορθόδοξη παράδοση. Ήταν ο άραβας αλ Ρασίντ που παρέδωσε τα προσκυνήματα των Αγίων Τόπων στους χριστιανούς την εποχή του Καρλομάγνου (768-814 μ.Χ.), με τον θάνατο βέβαια του χαλίφη, το 889 μ.Χ., να φέρνει ανάκληση των ιερατικών προνομίων.

Λίγο αργότερα, το 1118 μ.Χ., ο κατακτητής της Ιερουσαλήμ Σαλάχ Ελ Ντιν παραχωρεί τα προσκυνήματα των Αγίων Τόπων στους ορθόδοξους μοναχούς, ορίζοντας ότι «ο πατριάρχης των Ελλήνων θα είναι ο κύριος του Καμαρέ (ναού του Παναγίου Τάφου) και αυτός θα παίρνει από τον τάφο του Ικάς το Άγιον Φως για να το μοιράζει στους Ναζωραίους (χριστιανούς)».

Η «δικαιοδοσία» του Αγίου Φωτός περνά λοιπόν στους ορθοδόξους, με τον ιστορικό Κυριάκο Σιμόπουλο να την αποκαλεί «χρυσοτόκο τελετή». Οι Άγιοι Τόποι γίνονται δημοφιλείς, με τους περίφημους «χατζήδες» να μεταβαίνουν εκεί αναζητώντας τη σωτηρία της ψυχής, την ίδια στιγμή που η διαχείριση της πίστης γίνεται μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πλουτισμό.

Λατίνοι μάλιστα περιηγητές και συγγραφείς καταγγέλλουν τους ορθοδόξους ιερείς ως θεομπαίχτες, με την τελετή να μη χάνει ωστόσο τίποτα από τη λαμπρότητά της. Χαρακτηριστική συνόψιση της «θαυματουργού καθόδου του Αγίου Φωτός» παρέχεται από τον ιησουίτη μοναχό Du Bernart, ο οποίος στέλνει το 1771 υπόμνημα στον καθολικό επίσκοπο της Τουλούζης, σημειώνοντας -αφού αναφερθεί στο ιστορικό της τελετής- πως το Άγιο Φως ήταν «εφεύρεση» των λατίνων βασιλιάδων της Ιερουσαλήμ στα χρόνια των Σταυροφοριών, προσθέτοντας πως η τελετή αξιοποιήθηκε στη συνέχεια από τους ορθόδοξους ιερείς.

Ενδιαφέρον έχει εδώ η άποψη του μεγάλου διαφωτιστή Αδαμάντιου Κοραή, ο οποίος μας πληροφορεί στον τρίτο τόμο των «Ατάκτων» του ότι «οι χριστιανοί Πατέρες δεν αναφέρουν τίποτα μέχρι τον 9ον μ.Χ. αιώνα περί του “αγίου” φωτός», αποκαλώντας ταυτόχρονα τους αγιοταφίτες ιερείς λαοπλάνους, και καταλήγει: «Το ψευδόθαυμα αυτό το πιστεύουν ολίγοι, ίσως τινές δια μωρίαν και άλλοι δι' αισχροκέρδειαν ... Ουδέ ο Χρυσόστομος το επίστευεν ή μάλλον ουδέ το εγνώριζε, διότι, άν εις τον καιρόν του εθαυματουργείτο το άγιον φώς, πώς ήτο δυνατόν να λέγη ότι δέν εγίνοντο πλέον θαύματα;»...

Τελετή του Αγίου Φωτός


Τόνοι μελανιού έχουν χυθεί στην προσπάθεια επίρρωσης ή ακύρωσης του θαυματουργού χαρακτήρα της αφής του Αγίου Φωτός. Το τελετουργικό του μέρους είναι λίγο-πολύ γνωστό: στις 10 το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου γίνεται εξονυχιστικός έλεγχος στον Πανάγιο Τάφο, για να εξακριβωθεί ότι δεν υπάρχει μέσα στον ναό κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει φωτιά, και αμέσως μετά τον σφραγίζουν με το μελισσοκέρι που είχε ετοιμαστεί το πρωί.

Το μεσημέρι του Μεγάλου Σαββάτου, ο ορθόδοξος πατριάρχης με τη συνοδεία του -αρχιερείς, ιερείς και διακόνους-, αλλά και τον αρμένιο πατριάρχη, μπαίνει στον Ιερό Ναό της Αναστάσεως και αμέσως μετά αρχίζει η Ιερή Λιτανεία. Μετά τη λιτανεία, αποσφραγίζεται ο Πανάγιος Τάφος και ο πατριάρχης βγάζει την αρχιερατική στολή του και μένει μόνο με το λευκό στιχάριο. Κατόπιν ο πατριάρχης Ιεροσολύμων λαμβάνει τους σβηστούς πυρσούς και εισέρχεται στο Ιερό Κουβούκλιο. Όλα τα καντήλια είναι σβηστά και τίποτα δεν είναι αναμμένο στον Ιερό Ναό, με τον πατριάρχη να λέει την προσευχή και το Άγιο Φως να κατέρχεται.

Τρεις είναι εδώ οι πηγές που μαρτυρούν το αντίθετο και αξίζει να τις παραθέσουμε.


Η πρώτη προέρχεται από κληρικό του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, ο οποίος συνομιλώντας με τον εκκλησιαστικό συγγραφέα Στυλιανό Χαραλαμπάκη το 1964, αποκαλύπτει τα εξής:

«Τα περί του λεγομένου θαύματος του αγίου φωτός, δεν είναι δυνατόν να κοινοποιηθούν, λόγω σκανδάλου. Ευχαρίστως όμως, εφ’ όσον μ’ ερωτάτε, θα σας είπω εν περιλήψει πως γίνεται η τελετή και πώς λαμβάνεται το «άγιον» φως. Την Μεγάλην Παρασκευήν και μετά την περιφοράν του επιταφίου πέριξ του Παναγίου Τάφου, ο Πατριάρχης τοποθετεί τον Επιτάφιον επί του Τάφου. Κατόπιν τούτου σβήνουν όλα τα κανδήλια τα εντός και εκτός του Τάφου.

Την επομένην, Μέγα Σάββατον, ο Σκευοφύλαξ μεταφέρει κεκαλυμμένην με αργυρούν κάλυμμα, μία ειδικήν κανδήλα αναμμένην, την οποίαν τοποθετεί εντός του Παναγίου Τάφου. Εν συνεχεία ο διοικητής των Ιεροσολύμων σφραγίζει τον Τάφον. Ενώ λοιπόν, πάντα τα φώτα και τα κανδήλια έχουν σβυσθή, η ειδική κανδήλα εντός του Τάφου παραμένει αναμμένη. Την 10ην ώραν και μετά την σχετικήν λιτανείαν πέριξ του Αγίου Τάφου, κατά την οποίαν ψάλουν το λυχνικόν «φως ιλαρόν», ανοίγονται αι πύλαι του Ναού του Παναγίου Τάφου και εισέρχεται ο λαός.

Συγχρόνως ανοίγει και η πύλη του Κουβουκλίου εις την οποίαν ευρίσκεται ο Τάφος και εισέρχεται ο Πατριάρχης, αφού προηγουμένως τυπικώς αφαιρεί τα αρχιερατικά του άμφια και μένει μόνον με το στιχάριον. Μετά από μίαν σχετικήν τυπικήν προσευχήν, λαμβάνει το «άγιον» φως, όχι βεβαίως θαυματουργικώς, δια να είμαι ειλικρινής, αλλά ανάπτει τον πυρσόν του από την αναμμένην ειδικήν κανδήλα την οποίαν είχε μεταφέρει προηγουμένως ο Σκευοφύλαξ. Αυτή με λίγα λόγια είναι είναι η διαδικασία περί του «αγίου φωτός».

Η δεύτερη προέρχεται από τον μέγα πρωτοπρεσβύτερο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως Γεώργιο Τέτση, η οποία συμφωνεί απόλυτα με την παραπάνω πηγή:

«Υπάρχει, αιώνες τώρα, διάχυτη η πεποίθηση στον ευσεβή μεν, αλλά θεολογικά και λειτουργικά απαίδευτο ορθόδοξο πιστό, που ψάχνει για «θαύματα» προκειμένου να πληρώσει το πνευματικό του κενό, ότι κατά την τελετή αφής το Άγιον Φως κατέρχεται θαυματουργικά «ουρανόθεν» για να ανάψει την λαμπάδα του Πατριάρχου.

Όπως όμως αναφέρει ο διαπρεπείς καθηγητής Κωνσταντίνος Καλοκύρης στο περισπούδαστο σύγγραμμά του «Το Αρχιτεκτονικό Συγκρότημα του Ναού της Αναστάσεως Ιεροσολύμων και το Θέμα του Αγίου Φωτός» πρόκειται για έναν θρύλο, ο οποίος καλλιεργήθηκε στους Άγιους Τόπους μετά την εισβολή των σταυροφόρων και μέσα στα πλαίσια της διαμάχης Ορθοδόξων, Λατίνων και Αρμενίων, που ο καθείς διεκδικούσε δι’ εαυτόν το προνόμιο του «λαμβάνειν εξ ουρανού» το ανέσπερο Φως!


Η ευχή την οποία αναπέμπει ο Πατριάρχης προ της αφής μέσα στο Ιερό Κουβούκλιο είναι σαφέστατη και δεν επιδέχεται καμιά παρερμηνεία. Ο Πατριάρχης δεν προσεύχεται για την διενέργεια θαύματος. Απλώς «αναμιμνήσκεται» της θυσίας και της τριημέρου Αναστάσεως του Χριστού και απευθυνόμενος σ’ Αυτόν λέγει: «εκ του επί τούτον τον φωτοφόρον σου Τάφον εκκαιομένου φωτός ευλαβώς λαμβάνοντες, διαδίδομεν τοις πεστεύουσιν εις σε το αληθινόν φως, και δεόμεθά σου όπως αναδείξεις αυτό αγιασμού δώρον…».

Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ο Πατριάρχης ανάβει την λαμπάδα του από την ακοίμητη κανδήλα που βρίσκεται πάνω στον Πανάγιο Τάφο. Όπως ακριβώς πράττει ο κάθε Πατριάρχης και ο κάθε κληρικός την ημέρα της Λαμπρής, όταν παίρνει Φως Χριστού από την ακοίμητη κανδήλα που βρίσκεται υπεράνω της συμβολίζουσας τον Τάφο του Κυρίου Αγίας Τράπεζας.

Το μυστήριο όμως που καλλιεργήθηκε γύρω από το τελετουργικό της αφής του Αγίου Φωτός και οι λαϊκές περί αυτού αντιλήψεις στις μέρες μας συνετέλεσαν στην οικειοποίηση και εκμετάλλευση από έξω εκκλησιαστικούς κύκλους της άκρως συμβολικής και κατανυκτικής αυτής λειτουργικής πράξεως της Εκκλησίας μας.

Ο λόγος για την διαπόμπευση του Αγίου Φωτός με την οργανωμένη αεροπορική μεταφορά του στον ελλαδικό χώρο, συνοδεία κυβερνητικών παραγόντων, τιμητικών αγημάτων, ευζώνων και προσκόπων (και φυσικά τηλεοπτικών συνεργείων!), προκειμένου όπως ο νεοέλληνας γιορτάσει «αυθεντικό ελληνικό Πάσχα». Ωσάν οι πρόγονοί μας να μη γιόρταζαν Ανάσταση Χριστού προτού εφευρεθεί το αεροπλάνο! Ή ωσάν οι ανά τα πέρατα της οικουμένης Ορθόδοξοι να μην εορτάζουν Πάσχα Κυρίου, μια και η Ολυμπιακή δεν «πετά» ως τις χώρες τους!

Επέστη όμως καιρός να τερματισθεί ο διασυρμός των Θείων. Είναι δε σόλοικο και αποτελεί και αποτελεί ασέβεια το να αποδίδει κανείς «τιμές Αρχηγού Κράτους» στο Άγιον Φως, το οποίο προέρχεται από τον τάφο εκείνου που δήλωσε ότι «η Βασιλεία η εμή ουκ έστιν εκ του κόσμου τούτου»

Και, τέλος, η τρίτη (που αναφέρθηκε πριν) είναι η ομολογία του πατριάρχη Ιεροσολύμων Εφραίμ Β' (1766-1771), ο οποίος είδε το Άγιο Φως ως ανθρώπινο δημιούργημα:



Σιβηρία 1961: Γιατρός χειρούργησε μόνος του τον εαυτό του

Προσθέστε σχόλιο

Λεονίντ Ρογκόζοφ: Ο άνθρωπος που χειρούργησε τον εαυτό του στην άκρη του κόσμου

Λεονίντ Ρογκόζοφ


Υπάρχουν στιγμές στην ιστορία όπου η ανθρώπινη θέληση ξεπερνά τα όρια του πόνου και της λογικής. Μια τέτοια συγκλονιστική στιγμή εκτυλίχθηκε το 1961, σε ένα απομακρυσμένο σημείο του πλανήτη, όπου ένας Σοβιετικός γιατρός κλήθηκε να λάβει την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του: να χειρουργήσει τον εαυτό του για να επιβιώσει.


Η Κρίσιμη στιγμή στην Ανταρκτική


Ο 27χρονος χειρουργός Λεονίντ Ρογκόζοφ συμμετείχε στη σοβιετική ερευνητική αποστολή στον σταθμό Νοβολαζερέφσκαγια της Ανταρκτικής. Εκεί, με 13 συναδέλφους του και σε θερμοκρασίες που άγγιζαν τους -60°C, η καθημερινότητα ήταν σκληρή αλλά ομαλή. Μέχρι το πρωί της 29ης Απριλίου 1961.


Ο Ρογκόζοφ ένιωσε έντονη ναυτία, αδυναμία και ανυπόφορο κοιλιακό πόνο. Ως γιατρός, η διάγνωση ήταν άμεση και τρομακτική: οξεία σκωληκοειδίτιδα. Η πλησιέστερη πόλη απείχε πάνω από 1.600 χιλιόμετρα και μια σφοδρή χιονοθύελλα καθιστούσε αδύνατη κάθε προσπάθεια μεταφοράς του. Η περιτονίτιδα είχε ήδη αρχίσει να αναπτύσσεται.


Η Αυτο-επέμβαση

Αντιμέτωπος με το βέβαιο θάνατο, ο Ρογκόζοφ πήρε μια απόφαση χωρίς προηγούμενο. Στις 10:30 το βράδυ, με τη βοήθεια ενός οδηγού και ενός μετεωρολόγου ως βοηθών, ξεκίνησε την αυτο-εγχείρηση. Ο οδηγός κρατούσε τον καθρέφτη για να μπορεί ο χειρουργός να βλέπει το σημείο της τομής.

«Συχνά πυκνά "έσβηνα" και έχανα τις αισθήσεις μου, ενώ και η ναυτία δεν με άφηνε. Αναγκαζόμουν να σταματάω κάθε 10 λεπτά για να πάρω ανάσες.»

Με τοπική αναισθησία, ο Ρογκόζοφ άνοιξε μια τομή 10 εκατοστών. Παρά την εξάντληση, κατάφερε να ολοκληρώσει την επέμβαση με επιτυχία. Μετά από μια σύντομη μετεγχειρητική περίοδο, ο πυρετός υποχώρησε. Σε δύο εβδομάδες ο Ρογκόζοφ επέστρεψε στα καθήκοντά του.


Η Κληρονομιά


Επιστρέφοντας στο Λένινγκραντ, ο Ρογκόζοφ τιμήθηκε με το παράσημο του Τάγματος του Ερυθρού Λαβάρου. Συνέχισε την καριέρα του ως επικεφαλής χειρουργικής στο Ινστιτούτο Ερευνών της Αγίας Πετρούπολης, αφήνοντας πίσω του μια ιστορία που αποτελεί μέχρι σήμερα παράδειγμα θάρρους και επιστημονικής ψυχραιμίας.


Διαφημίσεις