Αρχαίες Γεύσεις: Το κοκορέτσι και η τέχνη του ψησίματος από τον Όμηρο στο σήμερα
Γεύσεις που θεωρούμε παραδοσιακές, όπως το «γαρδούμιο» (γαρδούμπα) και η «πλεκτή» (κοκορέτσι), είναι βαθιά ριζωμένες στην ιστορία, καθώς αναφέρονται ακόμα και στα ομηρικά έπη.
Η αρχαία τεχνική προετοιμασίας
Οι αρχαίοι μέθοδοι παρασκευής παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον:
- Κοκορέτσι: Τα έντερα μαρινάρονταν σε ξύδι, νερό και μέλι. Το ξύδι λειτουργούσε ως αντισηπτικό και αφυδάτωνε το έντερο από τα περιττά λίπη, ενώ το μέλι προσέδιδε μια χαρακτηριστική καραμελωμένη κρούστα.
- Ψήσιμο στη σούβλα: Καθώς δεν υπήρχαν πινέλα ή λαδολέμονο, χρησιμοποιούσαν ένα κλαδί πεύκου, το οποίο βουτούσαν σε χυμούς από άγουρο σταφύλι και άγουρο δαμάσκηνο. Αυτή η τεχνική έδινε στο κρέας μια μοναδική γεύση φρούτου και ρετσινιού.
Η οπτική του σεφ Νίκου Φωτιάδη
Ο σεφ Νίκος Φωτιάδης επιβεβαιώνει την αρχαία καταγωγή του κοκορετσιού, τονίζοντας ότι το μέλι, αν και όχι έντονα εμφανές στη γεύση, χαρίζει μια εξαιρετική υφή στο τελικό αποτέλεσμα. Ο ίδιος υιοθετεί αυτές τις αρχαίες πρακτικές, διαφοροποιώντας ελαφρώς τη διαδικασία με τη χρήση πευκοβελόνων αντί για κλαδί πεύκου.
Παράλληλα, ο κ. Φωτιάδης επισημαίνει ότι οι σούβλες δεν ήταν ευρέως διαδεδομένες στην αρχαία Ελλάδα, καθώς η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας κρέατος δεν ήταν συνηθισμένη για την εποχή.
Η ανάγκη για καταγραφή
Οι παραδοσιακές συνταγές επιβιώνουν μέσα από τις γενιές χάρη στο μεράκι των ανθρώπων, ωστόσο ο κ. Φωτιάδης υπογραμμίζει την ανάγκη για μια συνολική, συντονισμένη μελέτη και επίσημη καταγραφή αυτής της γαστρονομικής κληρονομιάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου