Η Τραγωδία στο Στάδιο «Λουζνίκι» (1982)
Στις 20 Οκτωβρίου 1982, σημειώθηκε ένα πολύνεκρο δυστύχημα στο στάδιο «Λένιν» της Μόσχας, γνωστό αργότερα ως «Λουζνίκι». Το περιστατικό έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια του πρώτου αγώνα για τη δεύτερη φάση του Κυπέλλου ΟΥΕΦΑ μεταξύ της Σπαρτάκ Μόσχας και της ολλανδικής Χάαρλεμ. Λόγω του τσουχτερού κρύου και του χιονιού, οι θεατές τοποθετήθηκαν μόνο στην ανατολική κερκίδα, ενώ οι αρχές είχαν αφήσει ανοικτή μόνο μία θύρα.
Τα Γεγονότα της Τραγωδίας
Καθώς ο αγώνας πλησίαζε στο τέλος του με το σκορ στο 1-0, οι θεατές άρχισαν να αποχωρούν. Όταν ο Σεργκέι Σετσόφ πέτυχε το δεύτερο τέρμα για τη Σπαρτάκ, αρκετοί θεατές επιχείρησαν να επιστρέψουν στην εξέδρα για να πανηγυρίσουν. Η κατάσταση κλιμακώθηκε ως εξής:
- Επικράτησε μεγάλος συνωστισμός, καθώς οι αστυνομικοί εμπόδιζαν τους θεατές που ήθελαν να βγουν να αλλάξουν κατεύθυνση.
- Πολλοί άνθρωποι έπεσαν στις σκάλες και ποδοπατήθηκαν.
- Ο επίσημος απολογισμός των νεκρών ανήλθε στους 66, αν και οι συγγενείς των θυμάτων εκτιμούν τον αριθμό στους 340.
Συγκάλυψη και Δικαιοσύνη
Τα σοβιετικά ΜΜΕ τήρησαν σιγή ιχθύος την επομένη, με την εφημερίδα «Βετσέρμιαγια Μόσκβα» να κάνει μια ελάχιστη αναφορά σε «ατύχημα» με τραυματίες. Οι εξελίξεις που ακολούθησαν ήταν περιορισμένες:
- Οι σοροί παραδόθηκαν στις οικογένειες 13 ημέρες μετά το συμβάν.
- Στη δίκη της 8ης Φεβρουαρίου 1983, ο διευθυντής του γηπέδου καταδικάστηκε σε 18μηνη καταναγκαστική εργασία ως ο μοναδικός υπεύθυνος.
- Για πολλά χρόνια, αποφεύγονταν οι αγώνες στο στάδιο τέλη Οκτωβρίου για να μην αφήνουν λουλούδια οι συγγενείς.
Οι λεπτομέρειες της τραγωδίας έγιναν ευρέως γνωστές μόλις το 1989, κατά την περίοδο της «Περεστρόικα» και της «Γκλάσνοστ», μέσω αναφοράς στην εφημερίδα «Σοβιέτσκι Σπορ». Σήμερα, στο σημείο της τραγωδίας υπάρχει μνημείο αφιερωμένο στη μνήμη των φιλάθλων της Σπαρτάκ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου