Ορυκτός Πλούτος: Ραδόνιο, Ουράνιο και Χρυσός στο ελληνικό υπέδαφος
Η συζήτηση για τον ορυκτό πλούτο της χώρας μας συνοδεύεται συχνά από στοιχεία που προκαλούν ερωτήματα σχετικά με τις δυνατότητες αξιοποίησής του. Απόρρητες εκθέσεις και μετρήσεις επιστημονικών φορέων κατά το παρελθόν έχουν αναδείξει την ύπαρξη σημαντικών κοιτασμάτων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
Τα ευρήματα για το Ραδόνιο
Στο επίκεντρο των ερευνών βρέθηκε η Νεράιδα Θεσπρωτίας, όπου καταγράφηκαν εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις ραδονίου. Το ραδόνιο, ως φυσικό ραδιενεργό στοιχείο, αποτελεί συχνά σημαντική ένδειξη για την ύπαρξη κοιτασμάτων ουρανίου.
Σημαντικές μετρήσεις:
- Νεράιδα Θεσπρωτίας: Μέτρηση 9.500 Μπεκερέλ/τ.μ. (με όριο επιφυλακής τα 150).
- Περιοχές ενδιαφέροντος: Σέρρες, Θεσσαλονίκη, Μύκονος, Καβάλα, Ικαρία, Λέσβος, Φθιώτιδα, Νιγρίτα, Σουρωτή.
Η έκθεση του ΙΓΜΕ και ο Χρυσός
Σε έκθεση του Ινστιτούτου Γεωλογικών & Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ) το 1996, αναφέρονταν κοιτάσματα ουρανίου και σπάνιων μετάλλων, όπως ρουτίλιο, λουτέσιο και λανθάνιο – στοιχεία κρίσιμα για την κατασκευή πυραυλικών συστημάτων και τεχνολογιών αιχμής. Η συνολική αξία που είχε υπολογιστεί τότε άγγιζε τα 100 τρισεκατομμύρια δραχμές.
Παράλληλα, έντονο είναι το ενδιαφέρον για τον χρυσό:
- Όρος Παγγαίο (Καβάλα): Πεδίο διεκδίκησης από διεθνή κεφάλαια για εξόρυξη.
- Ολυμπιάδα Χαλκιδικής: Ήδη σε εξέλιξη η εκμετάλλευση υπεδάφους που περιέχει χρυσό και ουράνιο.
Το ερώτημα της διαχείρισης
Σύμφωνα με εκτιμήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η συνολική αξία του ελληνικού ουρανίου και του χρυσού υπολογίζεται σε περίπου 80 δισεκατομμύρια ευρώ. Το κρίσιμο ερώτημα που παραμένει στην επικαιρότητα είναι ο τρόπος διαχείρισης αυτού του πλούτου και η αξιοποίησή του προς όφελος της εθνικής οικονομίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου