Σπιναλόγκα: Το Νησί της Μνήμης και της Αξιοπρέπειας
Αν και η Σπιναλόγκα έχει μια μεγάλη και πολυτάραχη ιστορία, σήμερα είναι κυρίως γνωστή ως το «νησί των λεπρών». Πρόκειται για έναν τόπο όπου ο φόβος και η άγνοια συνάντησαν το ανθρώπινο μεγαλείο.
Η Ίδρυση του Λεπροκομείου (1903)
Το 1903, σε μια εποχή που η νόσος του Χάνσεν (λέπρα) προκαλούσε τρόμο, αποφασίστηκε η δημιουργία λεπροκομείου στη Σπιναλόγκα. Το νησί επιλέχθηκε ως ιδανική λύση, καθώς συνδύαζε την απομόνωση με την εύκολη επικοινωνία με τη στεριά για τη μεταφορά εφοδίων, ενώ τα άδεια σπίτια των μουσουλμάνων κατοίκων που είχαν αποχωρήσει ήταν έτοιμα να υποδεχτούν τους ασθενείς.
Οι πρώτοι 250 ασθενείς μεταφέρθηκαν στις 30 Μαΐου 1903. Με την πάροδο των ετών, το νησί δέχτηκε ασθενείς από όλη την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, καθιστώντας το Διεθνές Λεπροκομείο.
Τι γνωρίζουμε για τη Νόσο του Χάνσεν
Σήμερα η επιστήμη έχει προχωρήσει πολύ, αλλά τότε η έλλειψη θεραπείας και η άγνοια για τον τρόπο μετάδοσης οδηγούσαν σε κοινωνικό αποκλεισμό. Η λέπρα οφείλεται στο Μυκοβακτηρίδιο της λέπρας, που ανακαλύφθηκε από τον γιατρό G.A. Hansen το 1873.
- Φυσική Ανοσία: Το 95% του πληθυσμού έχει φυσική ανοσία στην ασθένεια.
- Μετάδοση: Απαιτείται συχνή επαφή με τον ασθενή.
- Σήμερα: Υπάρχουν φάρμακα που θεραπεύουν πλήρως τη νόσο, ωστόσο το κοινωνικό στίγμα παραμένει δυστυχώς ακόμα και στις μέρες μας.
Η Αλλαγή και ο Επαμεινώνδας Ρεμουνδάκης
Οι συνθήκες διαβίωσης ήταν αρχικά εξαθλιωμένες. Η μεγάλη αλλαγή ήρθε τη δεκαετία του 1930 με την άφιξη του Επαμεινώνδα Ρεμουνδάκη. Ο φοιτητής της Νομικής, που νόσησε και ο ίδιος, ίδρυσε την «Αδελφότητα Ασθενών Σπιναλόγκας» και διεκδίκησε ανθρώπινες συνθήκες.
«Περπατώντας στον δρόμο της Σπιναλόγκας, σταμάτησε και κράτησε την αναπνοή σου. Από κάποιο χαμόσπιτο τριγύρω σου θα ακούσεις τον απόηχο από κάποιο μοιρολόγι μιας μάνας, μιας αδελφής ή τον αναστεναγμό ενός άνδρα. Άφησε δύο δάκρυα από τα μάτια σου και θα δεις να λαμπυρίζουν εκατομμύρια δάκρυα που πότισαν αυτόν τον δρόμο.» – Επ. Ρεμουνδάκης
Μια Μικρή Κοινωνία
Χάρη στους αγώνες των ασθενών, το νησί άλλαξε μορφή. Ασβεστώθηκαν τα σπίτια, άνοιξε περιμετρικός δρόμος, δημιουργήθηκε θέατρο, κινηματογράφος, ακόμα και καφενείο. Οι άνθρωποι στη Σπιναλόγκα έζησαν, ερωτεύτηκαν, παντρεύτηκαν και έκαναν παιδιά, διατηρώντας την αξιοπρέπειά τους παρά την ασθένεια.
Το 1948 ανακαλύφθηκε το φάρμακο κατά της νόσου και το 1957 το λεπροκομείο έκλεισε, με τους τελευταίους ασθενείς να μεταφέρονται στην Αθήνα.
Η Σπιναλόγκα παραμένει ένα μάθημα ζωής, υπενθυμίζοντάς μας ότι ακόμα και στις πιο σκοτεινές συνθήκες, η ανθρώπινη ανάγκη για αξιοπρέπεια και κοινότητα δεν σβήνει ποτέ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου