Το Γεμάτο Τασάκι: Σύμβολο μιας Ατέρμονης Ανυπακοής
Το γεμάτο τασάκι θα γίνει το σύμβολο της ελληνικής ανυπακοής. Ποιος θα πάρει στα σοβαρά ένα κράτος που δεν μπορεί να επιβάλλει έναν απλό, απλούστατο νόμο;
Μια αποτυχημένη προσπάθεια
Ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος, υπουργός Υγείας, αναγνωρίζει ότι στους επτά μήνες της καθολικής απαγόρευσης καπνίσματος δεν περιορίστηκε το συνήθειο στους δημόσιους χώρους. Το κάπνισμα συνεχίζεται παντού: σε δημόσιες υπηρεσίες, σε εταιρείες, ακόμη και σε νοσοκομεία.
Οι καταγγελίες είναι καθημερινές. Από τον Σεπτέμβριο έχουν αναφερθεί περισσότερες από 20.000 περιπτώσεις παράβασης. Αν και ο αριθμός ακούγεται τεράστιος, στην πραγματικότητα αντιστοιχεί σε περίπου εκατό κλήσεις την ημέρα. Αν το καλοσκεφτούμε, εκατό τσιγάρα ανάβουν το ίδιο λεπτό, σε ένα μόνο οικοδομικό τετράγωνο στο μεταμεσονύκτιο Γκάζι.
Η ευρηματικότητα του παραλόγου
Το υπουργείο, νιώθοντας την ανάγκη να γίνει «ευρηματικό», κατέφυγε σε προτάσεις που φλερτάρουν με το παράλογο:
- Συζητήθηκε η άδεια καπνίσματος μετά τις 22:00.
- Προτάθηκε οικονομική επιβράβευση για τους δημοτικούς υπαλλήλους που κόβουν τα περισσότερα πρόστιμα.
Οι προτάσεις αυτές προσέκρουσαν στην πραγματικότητα, ενώ η αντιπαράθεση έχει περάσει σε πιο επικίνδυνα επίπεδα. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Λοβέρδος για ένα περιστατικό μέσα στο ίδιο το υπουργείο:
«Μπήκαν στο γραφείο του και πήγαν να τον δείρουν».
Το πρόβλημα της ατιμωρησίας
Οι έλεγχοι παραμένουν ελάχιστοι, έχοντας μάλλον χαρακτήρα κοινωνικής επαφής παρά νομικής επιβολής. Πολλοί δήμαρχοι, φοβούμενοι το πολιτικό κόστος και την αποστροφή των ψηφοφόρων-καπνιστών (που αποτελούν το 35,8% του πληθυσμού), προτιμούν να αγνοούν τη νομιμότητα.
Το θέμα όμως δεν αφορά μόνο το κάπνισμα και τις επιπτώσεις του στην υγεία. Αφορά την αδυναμία επιβολής ενός νόμου. Η απόλυτη περιφρόνηση της αντικαπνιστικής νομοθεσίας είναι απολύτως ταιριαστή με άλλα «ήθη και έθιμα» του τόπου: την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, την ανέγερση αυθαιρέτων, τη φοροδιαφυγή.
Θα μπορούσαμε να προτείνουμε έναν ατομικό ελεγκτή για κάθε κάτοικο της χώρας, αλλά έχουμε τη βεβαιότητα ότι ο ελεγκτής θα τα έκανε... πλακάκια με τον ελεγχόμενο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου