Το Πραγματικό Πρόβλημα της Ελληνικής Οικονομίας
Χρέος vs Πρωτογενές Έλλειμμα: Μια κρίσιμη διάκριση
Μεγάλη συζήτηση γίνεται για το ύψος του ελληνικού χρέους. Παρά τις προσπάθειες για τη βελτίωση της κατάστασης, υπάρχει ένα άλλο, συχνά υποτιμημένο πρόβλημα που αποτελεί την «αχίλλειο πτέρνα» της οικονομίας μας: το Πρωτογενές Έλλειμμα.
Τι είναι το Πρωτογενές Έλλειμμα;
Με απλά λόγια, Πρωτογενές Έλλειμμα είναι τα Έσοδα μείον τα Έξοδα, χωρίς να υπολογίζεται σε αυτά η εξυπηρέτηση του χρέους. Πρόκειται για το ποσό που ξοδεύει το κράτος πάνω από αυτό που εισπράττει, ακόμη κι αν το χρέος ήταν μηδέν.
- Όσο υπάρχει πρωτογενές έλλειμμα: Το χρέος αυξάνεται κάθε χρόνο, όχι μόνο από τους τόκους, αλλά και από τις επιπλέον δαπάνες του κράτους.
- Η λύση: Απαιτείται πρωτογενές πλεόνασμα, ώστε ένα μέρος του να καλύπτει τους τόκους και ένα μέρος να αποπληρώνει το κεφάλαιο του χρέους.
Ένας εξωφρενικός αριθμός
Το πρωτογενές έλλειμμα κυμαίνεται περίπου στα 12 δις ευρώ ετησίως. Για να κατανοήσουμε το μέγεθος αυτού του νούμερου:
Αντιστοιχεί σε περίπου €33 εκατομμύρια την ημέρα ή πάνω από €1 εκατομμύριο την ώρα.
Ο κίνδυνος του «ακαριαίου μηδενισμού»
Το έλλειμμα αυτό χρηματοδοτείται σήμερα από δανεισμό. Αν σταματήσει ο δανεισμός, το πρωτογενές έλλειμμα μηδενίζεται αυτόματα, καθώς το δημόσιο αδυνατεί να καλύψει τις υποχρεώσεις του. Ένας τέτοιος «ακαριαίος μηδενισμός» θα σήμαινε κοινωνική αναταραχή και κατάρρευση.
Οι δανειακές συμβάσεις (Μνημόνια) υπάρχουν ακριβώς για να αποφευχθεί αυτή η απότομη χρεοκοπία, επιτρέποντας μια σταδιακή και ελεγχόμενη προσαρμογή.
Το κρίσιμο ερώτημα
Ακούγονται συχνά προτάσεις για διαγραφή του χρέους, χωρίς όμως να αναλύεται πώς θα διαχειριστούμε τον άμεσο μηδενισμό του πρωτογενούς ελλείμματος. Η μείωση των δαπανών παραμένει ο μοναδικός τρόπος για τον έλεγχο της κατάστασης, αλλά η εφαρμογή του παραμένει μια από τις δυσκολότερες προκλήσεις για την ελληνική κοινωνία.
Εσείς, ποιες δαπάνες θα επιλέγατε να περικόψετε για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου