Έχουμε μια λανθασμένη εντύπωση για τους προγόνους μας: θεωρούμε ότι ήταν πολλοί και διαφορετικοί. Όταν ακούμε τη λέξη "νεάντερταλ" ή "homo erectus", η πρώτη σκέψη είναι συνήθως: "α, πρόγονος του ανθρώπου, άρα και δικός μας". Όμως, κάνουμε λάθος. Όλα αυτά τα είδη έχουν εξαφανιστεί και δεν άφησαν απογόνους.
Οι πρόγονοί μας είναι αποκλειστικά οι Homo sapiens, το είδος που εμφανίστηκε πριν από 200.000 χρόνια. Αν τοποθετήσεις έναν sapiens εκείνης της εποχής δίπλα σε έναν σημερινό άνθρωπο, δεν θα μπορείς να τους ξεχωρίσεις. Επομένως, το συμπέρασμα είναι διπλό: κάποτε υπήρχαν πολλά ανθρώπινα είδη που συνυπήρξαν και, κατά δεύτερον, μην κουρεύεστε σαν "κλαρινογαμπροί".
Η Εξαφάνιση των Νεάντερταλ
Οι Νεάντερταλ εμφανίστηκαν 300.000 χρόνια πριν από εμάς. Ήταν δυνατοί, ανθεκτικοί στο κρύο, αλλά υστερούσαν στην επικοινωνία. Εξαφανίστηκαν πριν από περίπου 30.000 χρόνια, όταν πια ο Homo sapiens είχε εξαπλωθεί στην Ευρασία. Ίσως το "προπατορικό αμάρτημα" της ανθρωπότητας να μην είναι αυτό που λένε οι θρησκείες, αλλά η γενοκτονία των Νεάντερταλ.
Το Όπλο των Sapiens: Οι Ιστορίες
Πώς κατάφερε ένας λιγότερο σωματικά ανθεκτικός άνθρωπος να κυριαρχήσει; Οι Sapiens είχαν ένα όπλο που κανένα άλλο είδος δεν διέθετε: έφτιαχναν ιστορίες.
Όταν ξέσπαγε πόλεμος μεταξύ τους, οι Νεάντερταλ δεν είχαν καμία ελπίδα απέναντι σε οργανωμένες ομάδες 200 ατόμων. Το αίμα που βάφτηκε στα πρώτα μας εργαλεία ίσως είναι η πραγματική ιστορία που κρύβεται πίσω από τους μύθους μας, προκειμένου να μην πνιγούμε από τις ενοχές μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου