Ο μαγικός κόσμος του διαδικτύου

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2021

Βενζίνη 95 οκτανίων ή 100 οκτανίων;


Τι πρέπει να βάλω στο αυτοκίνητο μου; Βενζίνη 95 οκτανίων ή 100άρα;

Ας δούμε που διαφέρουν δύο καύσιμα με διαφορετικό αριθμό οκτανίων και ποιος παράγοντας καθορίζει τι πρέπει να επιλέγουμε εν τέλει.

Είναι ένα από τα θέματα που μας έχουν απασχολήσει πολλάκις και θα συνεχίσουν να μας απασχολούν όσο θα υπάρχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ο λόγος για τα οκτάνια της βενζίνης και το κατά πόσο υπαρκτά είναι τα πλεονεκτήματα της βενζίνης 100 οκτανίων έναντι της «απλής» των 95 οκτανίων, όπως συχνά την αποκαλούμε.

Ας βάλουμε, όμως, τα πράγματα σε μία σειρά. Πριν απαντήσουμε στο αν υπάρχει όφελος κατά την πλήρωση του ρεζερβουάρ μας με βενζίνη 100 οκτανίων, θα πρέπει να γίνει γνωστό τι είναι τα οκτάνια και τι εκφράζει αυτός ο αριθμός για την εκάστοτε βενζίνη.
95 Vs 100 οκτάνια: Ποια η διαφορά;

Οι ισχυρισμοί που μπορεί να έχετε ακούσει για τα πλεονεκτήματα της βενζίνης υψηλών οκτανίων είναι πολλοί. Είναι ακριβότερη, αλλά βγάζει μεγαλύτερη αυτονομία είναι ένας ισχυρισμός που ακούγεται συχνά. Ο κινητήρας αποδίδει μεγαλύτερη ιπποδύναμη, είναι άλλο ένα επιχείρημα. Τι ισχύει, όμως, από όλα αυτά;

Η απάντηση ως προς τα οκτάνια της βενζίνης δεν έχει σχέση με τίποτα από τα παραπάνω. Ο εν λόγω αριθμός δίνει εικόνα για την αντοχή του καυσίμου στην αυτανάφλεξη.

Ως γνωστόν, στους κινητήρες βενζίνης, το καύσιμο δεν αναφλέγεται μόνο του, αλλά τα μπουζί είναι αυτά που δημιουργούν την έναρξη της έκρηξης του μείγματος. Μέχρι όμως να έρθει ο σπινθήρας από το μπουζί, το καύσιμο μείγμα πρέπει να έχει την ικανότητα να μην αυταναφλέγεται παρά την αυξημένη πίεση στον θάλαμο καύσης.

Εδώ ακριβώς εμπλέκονται τα οκτάνια, αφού όσο πιο μεγάλος είναι αυτός ο αριθμός, τόσο πιο ανθεκτικό είναι το καύσιμο στην αυτανάφλεξη.

Φανταστείτε δύο χώρους σταθερού όγκου, έναν με βενζίνη 95 οκτανίων και έναν με 100 οκτανίων, στους οποίους επικρατούν ίδιες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας.

Αν ταυτόχρονα αρχίσουμε να αυξάνουμε πίεση και θερμοκρασία, η αυτανάφλεξη της βενζίνης 95 οκτανίων θα έρθει πρώτα και μετά αυτής των 100 οκτανίων. Αυτή είναι η πραγματική διαφορά των δύο καυσίμων.
Τι να βάλω στο αυτοκίνητο εν τέλει;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πιο ξεκάθαρη από ποτέ, διότι ο κατασκευαστής είναι αυτός που θα ορίσει αν ο κινητήρας χρειάζεται βενζίνη 100 οκτανίων, ή η χρήση της είναι απλά σπατάλη χρημάτων. Στο εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος αναγράφεται τι είδους βενζίνη πρέπει να χρησιμοποιείται.

Στην πλειονότητα των αυτοκινήτων παραγωγής, το καύσιμο 95 οκτανίων αρκεί ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί απροβλημάτιστα.

Πότε η χρήση της βενζίνης 100 οκτανίων είναι επιβεβλημένη; Όταν ο κινητήρας έχει υψηλή σχέση συμπίεσης. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό μέγεθος των κινητήρων εσωτερικής καύσης που εκφράζει το πόσο συμπιέζεται το καύσιμο μείγμα μέσα στον κινητήρα.

Σε έναν κινητήρα, για παράδειγμα, που η σχέση συμπίεσης αγγίζει το 14:1 είναι λογικό ο κατασκευαστής να προτείνει βενζίνη 100 οκτανίων.

Σε αυτή την περίπτωση, η υψηλή αντικροτικότητα της βενζίνης είναι απαραίτητη ώστε να μην εμφανιστούν τα γνωστά σε όλους μας «πυράκια». Πρόκειται για την έκρηξη του καυσίμου πριν την έναυση του σπινθήρα από τα μπουζί, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει σοβαρή ζημιά στον κινητήρα.


Καταλήγουμε, λοιπόν, στο συμπέρασμα ότι η χρήση βενζίνης 100 οκτανίων είναι απαραίτητη σε κινητήρες υψηλής συμπίεσης και, σε αυτές τις περιπτώσεις, προτείνεται πάντα από τον κατασκευαστή.

Αντιθέτως, στους συμβατικούς κινητήρες που λειτουργούν απροβλημάτιστα με βενζίνη 95 οκτανίων, η χρήση καυσίμου 100 οκτανίων δε θα δημιουργήσει κανένα απολύτως πρόβλημα. Ωστόσο δεν παύει να είναι περιττό το επιπλέον κόστος για την αγορά της.

Λίγα λόγια για τη σχέση συμπίεσης
Αναφέραμε παραπάνω ότι η υποχρεωτική χρήση βενζίνης 100 οκτανίων ή όχι, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σχέση συμπίεσης του κινητήρα.

Το συγκεκριμένο μέγεθος εκφράζει τον όγκο που δημιουργείται στον κάθε κύλινδρο του κινητήρα όταν το πιστόνι βρίσκεται στο ΚΝΣ (Κάτω Νεκρό Σημείο) προς τον όγκο όταν το έμβολο βρίσκεται στο ΑΝΣ (Άνω Νεκρό Σημείο). Πρόκειται ουσιαστικά για τις δύο ακραίες θέσεις του πιστονιού.

Η σχέση (ή λόγος) συμπίεσης εκφράζει πόσο θα συμπιεστεί το καύσιμο μείγμα κατά τη λειτουργία ενός κινητήρα. Σε γενικές γραμμές, όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η σχέση, τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που αναπτύσσεται μέσα στον θάλαμο καύσης.

Πηγή: autoagora.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Google Ads | Το κάθε κλίκ μετράει