Ο μαγικός κόσμος του διαδικτύου

Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2022

Τηλεφωνικά κέρματα

Κυριακή, Ιανουαρίου 30, 2022 1 σχόλια


Τηλεφωνικά κέρματα λέγονται τα ειδικά <<νομίσματα>> που χρησιμοποιούνται για την πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων από ειδικά τηλέφωνα που λέγονται κερματοδέκτες και συνήθως βρίσκονταν σε κοινόχρηστους χώρους ,κυρίως μέσα σε τηλεφωνικούς θαλάμους(πλατείες , εστιατόρια ,μικρά καταστήματα κλπ).

Τα πρώτα κερματοτηλεφωνα εμφανίστηκαν το 1885 στο SAINT LOUIS του MISSOURI από την εταιρία PAN Telephone Company και λειτουργούσαν με ειδικό κέρμα.

Η επανάσταση όμως στα τηλεφωνικά κέρματα ήρθε το 1890 από την εταιρεία Sunset Telephone and Telegraph Company της Καλιφόρνιας

Ήταν μια μεταλλική (μπρούντζινη ) μάρκα που στην μια πλευρά είχε το όνομα της εταιρείας και στην άλλη την επιγραφή "Good for One Switch" δηλαδή αξία για μια κλήση.

Μάρκες για τηλέφωνα κυκλοφόρησαν και από άλλες τηλεφωνικές εταιρείες αλλά το πρόβλημα ήταν ότι ενεργοποιούσαν μόνο τηλέφωνα της ίδιας εταιρείας με αποτέλεσμα την πληθώρα κερμάτων για τηλέφωνα ανάλογα την εταιρεία ,την περιοχή και τον ανταγωνισμό.

Οι απάτες έγιναν καθεστώς για την εποχή και οι επιτήδειοι κατασκεύαζαν πλαστές μάρκες για να τηλεφωνούν ανενόχλητα ,έτσι διαπιστώθηκε ότι το 50% των κλήσεων από κοινόχρηστα τηλέφωνα γίνονταν με πλαστά κέρματα.

Το πρόβλημα μεγάλωνε ώσπου το 1907 ο φαρμακοποιός Henry Goetz επινοησε τα κέρματα με τις εγκοπές και στις δυο πλευρές καθώς και κέρματα διαφόρων σχημάτων.

Όλες οι εταιρείες υιοθέτησαν τα κέρματα του GOETZ και μέχρι το 1944 κυριαρχούσαν σε όλο τον κόσμο παραμερίζοντας τα εταιρικά κέρματα χωρίς προδιαγραφές ασφαλείας.

Τα τηλεφωνικά κέρματα κατάργησαν τις διαφορές κάθε αμερικάνικης εταιρείας στην τιμή του τηλεφωνήματος από κοινόχρηστα τηλέφωνα και ο καθένας προμηθευόταν το κοινό κέρμα για χρήση οπουδήποτε.

Όλες οι χώρες αργότερα υιοθέτησαν την χρήση τηλεφωνικών κερμάτων που σε ορισμένες χρησιμοποιούνται ακόμα παρά την είσοδο των τηλεφωνικών καρτών.

Στην χωρά μας τα τηλεφωνικά κέρματα έκαναν την εμφάνιση τους το 1936 στην Αθήνα από την Α.Ε.Τ.Ε. (Ανώνυμος Ελληνική Τηλεφωνική Εταιρεία).

Το κέρμα είχε δυο αυλακώσεις στην κύρια όψη με την επιγραφή ΑΕΤΕ και μια αυλάκωση στην πίσω όψη με την επιγραφή ΤΗΛΕΦ. ΚΕΡΜΑ.

Με το κέρμα αυτό μπορούσες να πραγματοποιήσεις μια αστική τηλεφωνική κλήση απεριόριστης διάρκειας ,υπεραστικές κλήσεις δεν μπορούσαν να γίνουν από κοινόχρηστα τηλέφωνα λόγω του ότι δεν υπήρχε αυτοματοποίηση τηλεφωνικού δικτύου.

Tα κέρματα αυτά χρησιμοποιήθηκαν μέχρι το 1953 περίπου όπου έκαναν την εμφάνιση τους κέρματα με το όνομα της νέας τηλεφωνικής εταιρείας ΟΤΕ ,που είχε ιδρυθεί τον Οκτώβρη του 1949 .

Τα κέρματα ΟΤΕ χρησιμοποιήθηκαν μέχρι το 1972 περίπου και αποσύρθηκαν λόγω αντικατάστασης των κερματοδεκτών με νομισματοδεκτες που δέχονταν τα κοινά κέρματα που κυκλοφορούσαν ,(αρχικά 1 δραχμή).

Read more... 👆

Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021

Είναι το Έβερεστ το ψηλότερο βουνό στον κόσμο;

Τρίτη, Δεκεμβρίου 14, 2021 0 σχόλια

Είναι γνωστό τοις πάσι ότι το Έβερεστ είναι η ψηλότερη κορυφή της οροσειράς των Ιμαλαΐων, μεταξύ Νεπάλ και Θιβέτ, καθώς και το ψηλότερο σημείο της Γης πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, σε υψόμετρο 8.848,86 μέτρων.

Το ύψος του Έβερεστ κάθε χρόνο μεταβάλλεται κατά μερικά εκατοστά, καθώς η Ινδική τεκτονική πλάκα συγκρούεται με την Ευρασιατική συνεχίζοντας τη διαδικασία της ορογένεσης που δημιούργησε τα Ιμαλάια, ενώ στο συγκεκριμένο ύψος ο αέρας είναι τόσο αραιός με σημαντικότατη έλλειψη οξυγόνου, η οποία συνδυαστικά με τους δυνατούς ανέμους και τις εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες δεν επιτρέπουν την ανάπτυξη οποιασδήποτε χλωρίδας ή πανίδας στις ανώτερες πλαγιές του.

Το ύψος του Έβερεστ, λοιπόν, είναι αρκετά μεγάλο, ωστόσο όχι τόσο στο βαθμό που να του δίνει και την πρωτιά ως το ψηλότερο σημείο της Γης. Αναρωτιέστε ποιο είναι αυτό και γιατί ισχύει αυτό το περίεργο δεδομένο;

Ψηλότερο ακόμα και από το Έβερεστ, λοιπόν είναι το Mauna Kea, ένα ηφαίστειο στο Μεγάλο νησί της Χαβάης, το οποίο κορυφώνεται στα 4.205 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Αλλά επειδή υψώνεται από τον πυθμένα του ωκεανού, το ύψος από τη βάση προς την κορυφή είναι στην πραγματικότητα πάνω από 10.000 μέτρα, καθιστώντας το έτσι, με τη μέτρηση αυτή τουλάχιστον, το ψηλότερο βουνό στον κόσμο.

Επίσης, το Έβερεστ δεν είναι ούτε το κοντινότερο σημείο της Γης στο διάστημα, καθώς αυτήν τη θέση κατέχει το ανενεργό ηφαίστειο Τσιμποράσο στη χώρα του Ισημερινού, στις Άνδεις, με ύψος 6.266 μέτρων. 

Παρόλο που αν μετρηθεί από το επίπεδο της θάλασσας είναι μικρότερο από το Έβερεστ, το Τσιμποράσο είναι στην ουσία κατά 2.168 μέτρα ψηλότερο από το Έβερεστ. Αυτό συμβαίνει γιατί η Γη δεν είναι μια τέλεια σφαίρα, αλλά διογκώνεται στη μέση, και έτσι, πρόκειται για το σημείο με τη μεγαλύτερη απόσταση από το κέντρο της Γης.

Read more... 👆

Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021

Η Οθωμανική Αθήνα

Τρίτη, Νοεμβρίου 23, 2021 0 σχόλια

Έχουν ειπωθεί πολλά κι άλλα τόσα έχουν γραφτεί για την Οθωμανική πόλη και ύπαιθρο. Είναι δύσκολο, ωστόσο, να διατηρηθεί ίδιος και απαράλλαχτος κάποιος σαφής ορισμός για το τι σήμαινε για την Πύλη μια ασήμαντη περιφερειακή κωμόπολη του Ελληνικού χώρου στο πέρασμα των αιώνων.

Το σίγουρο είναι ότι ιδιαίτερα για το παράδειγμα της Αθήνας που θα δούμε παρακάτω, οι πάλαι ποτέ λαμπρές αρχαίες πόλεις μέσα στο πλαίσιο του αυτοκρατορικού ελέγχου της Κωνσταντινούπολης τόσο επί Βυζαντίου όσο και υπό την Οθωμανική διοίκηση, παρήκμασαν και παραδόθηκαν στο νέο ελληνικό κράτος φαντάσματα του εαυτού τους.

Αν όμως έπαιξε κάτι σημαντικό ρόλο στην αναβίωση της σημασίας της Αθήνας στα τέλη του 18ου και σε όλον σχεδόν τον 19ο αιώνα ήταν σίγουρα η αρχαιολογική της σημασία. Μια σημασία που έμμελε να έρθει στο φως ύστερα από αιώνες με αρρωγό το μερικώς άγνωστο στους πολλούς Grand Tour.

Με τον όρο Grand Tour αναφερόμαστε στα ταξίδια των νέων ευγενών της δύσης προς την Ιταλική χερσόνησο, ταξίδια επιμόρφωσης και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, ταξίδια τόσο επίδειξης όσο και απαράμιλλης ομορφιάς που κάθε νέος της εποχής δεν θα μπορούσε να διανοηθεί να μη συμμετέχει.

Μετά και τον θάνατο του Γιόχαν Ιωακείμ Βίνκελμαν (1768), του «πατέρα της κλασσικής αρχαιολογίας» το Grand Tour στράφηκε ανατολικά, έγινε, θα έλεγα Oriental Tour, πολυσήμαντη στάση του οποίοι δεν θα μπορούσε να μην αποτελεί η Αθήνα. Ας φανταστούμε, λοιπόν, ότι είμαστε μέρος του Grand Tour γύρω στα 1750, ποια Αθήνα αντικρίζουμε;


Η Αθήνα του 18ου αιώνα για τον περιηγητή είναι ένα επικίνδυνο μέρος, ένα μικρό χωριό της Αττικής που «βομβαρδίζεται» συχνά αυτήν την εποχή από τις επιδρομές τουρκαλβανών της Πελοποννήσου, μαστίζεται από την πείνα, λόγω της έλλειψης τροφίμων, την πανώλη και την ευλογιά που ξεσπούν στα τέλη της δεκαετίας του 1780.

Εκείνη, ωστόσο, την εποχή από την Αθήνα, περνούν και διαμένουν σημαντικές προσωπικότητες περιηγητών και ευρωπαίων στοχαστών όπως ο Φρανσουά Πουκεβίλ που μεταξύ άλλων για πρώτη φορά διατύπωσε τη θεωρία περί αλλοίωσης των αρχαιοελληνικών καταβολών του νεοέλληνα από τους «μπασταρδεμένους βαλκάνιους», ο Σατωμπριάν και φυσικά ο Λόρδος Βύρωνας. Στα στενά της «πόλης» η ελληνική γλώσσα ανακατευόταν με την τούρκικη, την αλβανική από τους αρβανίτες των χωριών της Αττικής λ.χ Ασπρόπυργος, Ελευσίνα ακόμη και με τη γλώσσα που μιλούσαν οι γύρω στις 30 οικογένειες Αιθιόπων και μαύρων, όπως μας περιγράφει ο Παναγής Σκουζές στο χρονικό της σκλαβωμένης Αθήνας: στα χρόνια του Χατζαλή (1841).

Στα απομνημονεύματά του ο Σκουζές, επίσης, κάνει λόγο για 1.500 ελληνόφωνους, ορθόδοξες οικογένειες, 375 τούρκικες και 25 οικογένειες τουρκόγυφτων κυρίως σιδηρουργών. Τα νούμερα αυτά περιγράφουν την πληθυσμιακή κατανομή της Αθήνας στα χρόνια του Χατζαλή (Χατζή Αλή Χασεκή) του Βοεβόδα της Αθήνας.

Στην περίοδο της διακυβέρνησης της Αθήνας από τον Χατζή Αλή Χασεκή, η Αθήνα παρήκμασε δραματικά, η ελλιπής οργάνωση, η τυραννική διοίκηση από πλευράς του τοπικού άρχοντα και η αφελής προσέγγιση των προβλημάτων χριστιανών και μουσουλμάνων της πόλης, έδρασε καταλυτικά στην ερήμωσή της, στην αύξηση της κλεφτουριάς – απόρροια της φτώχιας- και φυσικά στην ενδυνάμωση του διαρκούς κινδύνου των τουρκαλβανικών επιδρομών και από τους Λεμπέσηδες της Σαλαμίνας (1771-72).

Αν και ο βοεβόδας (ανώτατος φοροεισπράκτορας του σουλτάνου στην εκάστοτε περιοχή ευθύνης του) οικοδόμησε ένα υποτυπώδες τείχισμα για την απώθηση των επιδρομών, ο διαρκής ανταγωνισμός για την κατάληψη θέσεων ευθύνης και αξιωμάτων τον οδήγησε στον αποκεφαλισμό μετά από διαμαρτυρία σύσσωμων χριστιανών και μουσουλμάνων Αθηναίων προς την Υψηλή Πύλη (1795).


Στα τέλη, λοιπόν του 18ου αιώνα, μετά και τη γαλλική επανάσταση και τη νεοελληνική παιδεία που διαδόθηκε συστηματικά στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, ο νεοκλασικισμός και ο φιλελληνισμός που εκπορεύθηκε από αυτόν οδήγησαν στην «χαρτογράφηση» εκ νέου της Ελλάδας από τους δυτικούς. Μέρος πια και ίσως μια από τις σημαντικότερες στάσεις του Grand Tour αποτελούσε η Αθήνα, γεγονός που οδήγησε στο «wiedergeburt» την «αναγέννηση», την αναβίωση της αρχαίας ελληνικής κλασσικής τέχνης, παιδείας κ.ο.κ. Όλα αυτά τα αναφέρει στο κείμενό της «The role of archaeology in forming Greek national identity and its endorsement in European identity» η Όλγα Κατσιάρδη-Heiring.

Ο περιηγητής που φτάνει στην Αθήνα ακριβώς πριν την αυγή του 19ου αιώνα, βρίσκεται σε σύγχυση, δεν μπορεί να αντιληφθεί τι ακούει και τι βλέπει. Μπροστά του το λίκνο-σύμβολο του αρχαίου πολιτισμού ο ιερός βράχος της Ακρόπολης (Σερπεντζές- οθωμανική ονομασία του φρουρίου) και στους πρόποδές του φτώχια, πείνα, ερήμωση και εξαθλίωση. Θανατηφόρες επιδημίες και επιδρομές σκοτώνουν και διώχνουν καθημερινά πολλούς από τους κατοίκους της και εκεί που άλλοτε η αρχαία διδασκαλία μίλαγε ελληνικά, κυριαρχεί η αλβανική γλώσσα των αρβανιτών κατοίκων που αποτελούν την πλειοψηφία, κυρίως στα περίχωρα (Μαρκόπουλο, Ελευσίνα, Κακοσάλεσι, Ασπρόπυργος κλπ). 

Ο περιηγητής, ωστόσο, δεν μπορεί να αισθανθεί μόνος, μεγάλος αριθμός Ευρωπαίων βρίσκεται επίσης στον ίδιο χώρο, με την ίδια φιλοδοξία. Δεν αργούν επίσης με την αυγή του 1800 να ιδρυθούν και τα πρώτα δυτικοευρωπαϊκά προξενεία στην Αθήνα αλλά και ινστιτούτα κυρίως κατά τη δεύτερη δεκαετία και πριν την έναρξη του επαναστατικού αγώνα.

Η Αθήνα αυτήν την εποχή δεν ομοιάζει σε τίποτε με τις μεγάλες οθωμανικές πόλεις, που αν και δεν είναι πλήρως αστικοποιημένες και εμβαπτισμένες στο σύγχρονο όρο «άστυ», δεν «αφήνουν» το πλαίσιό τους να ξεφύγει κατά πολύ από αυτόν. Τι εννοώ; Γνωρίζουμε ότι η μετάβαση από την ύπαιθρο και τον αγροτικό τρόπο ζωής δεν ήταν ούτε μια βραχεία αλλά ούτε και μια εύκολη διαδικασία, χρειάστηκαν αιώνες προκειμένου η πόλη να προσλάβει τον χαρακτήρα που σήμερα μας είναι γνωστή, πάντα αναφερόμενοι στον Οθωμανικό χώρο.

Για αιώνες αντιπραγματισμός και εγχρηματισμός συνυπήρχαν παρόλο που η σταθερή κυκλοφορία του νομίσματος προσπαθούσε να ενισχύσει τον δεύτερο. Επιπλέον τα αστικά επαγγέλματα διασταυρώνονταν για αιώνες με αυτά του βοσκού, του μυλωνά και του καλλιεργητή ακόμα και μες το τείχος της πόλης και παράδειγμα αυτού θα μπορούσε να αποτελεί και η ίδια η Αθήνα καθώς είναι γνωστό πως ο Λυκαβηττός αποτελούσε εκτός των άλλων και σημείο βοσκής μικρών κοπαδιών αιγοπροβάτων.


Ο περιηγητής όμως θα αντικρύσει ένα μεγάλο χωριό ακόμα και μες το πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μπορεί η πόλη κατά τον μεσαίωνα να είχε παραγκωνιστεί τόσο υπό την βυζαντινή όσο και υπό την λατινική (ισπανική) κυριαρχία, ωστόσο γνωρίζουμε πως η πόλη «εισήλθε» στην Οθωμανική εποχή με ένα απόθεμα περίπου 20.000 κατοίκων, απόθεμα που μειώθηκε με τους Αθηναίους κατά τα τέλη του 18ου αιώνα είτε να πεθαίνουν είτε να διασκορπίζονται.

Η Αθήνα παρήκμασε ακόμα πιο πολύ και ίσως να μην είχε ποτέ επιλεγεί ως πρωτεύουσα του νέου ελληνικού κράτους από τον Όθωνα αν τα απομεινάρια της αρχαίας της αίγλης δεν βρίσκονταν ακόμα εκεί – έστω και στην κατάσταση που βρίσκονταν – για να θυμίζουν την πόλη που κάποτε ήταν, κυρίως στους Ευρωπαίους περιηγητές και αρχαιοδίφες που την επισκέφθηκαν. Η αρχαιολογική σημασία της Αθήνας εν ολίγοις την έκανε πρωτεύουσα του σύγχρονου ελληνικού κράτους από μία ασήμαντη κωμόπολη του ελληνικού χώρου.

Σερπέζης Κωνσταντίνος, Βόλος 2021

Βιβλιογραφία: Παναγής Σκουζές. «Χρονικό της σκλαβωμένης Αθήνας: στα χρόνια του Χατζαλή» (απομνημονεύματα) πρ. Έκδοση 1841, επιμέλεια Γ. Βαλέτα (1948).
O.Katsiardi-Heiring. «The role of archaeology in forming Greek national identity and its endorsement in European identity.
The city of Athens under the rule of Turks. Touristomania
Συλλογικό έργο. «Ottoman Athens» Γεννάδιος Βιβλιοθήκη- Αμερικανική σχολή κλασικών σπουδών. Αθήνα 2019.
Halil İnalcık. «The Ottoman Empire. The classical age (1300-1600)». Weidenfeld & Nicolson 2013
Παπασταματίου Δ., Κοτζαγεώργης Φ. (2015). Ιστορία του νέου ελληνισμού κατά τη διάρκεια της οθωμανικής πολιτικής κυριαρχίας, Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά
Quataert D. (2007): Η οθωμανική αυτοκρατορία. Οι τελευταίοι αιώνες 1700-1922, Αθήνα: Αλεξάνδρεια
Γκαρά Ε., Τζεδόπουλος, Γ. (1995): Χριστιανοί και μουσουλμάνοι στην οθωμανική αυτοκρατορία, Θεσμικό πλαίσιο και κοινωνικές δυναμικές, Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα
Κοτζαγεώργης Φ. (2019): Πρώιμη Οθωμανική Πόλη, Αθήνα: Βιβλιόραμα
Read more... 👆

Κυριακή 27 Ιουνίου 2021

Τον τρόπο που ερωτευόμαστε αποκαλύπτει το πρώτο που βλέπουμε στην εικόνα

Κυριακή, Ιουνίου 27, 2021 0 σχόλια

Τον τρόπο που ερωτευόμαστε αποκαλύπτει το πρώτο που βλέπουμε στην εικόνα

Ο καθένας από μας βλέπει τον κόσμο με έναν μοναδικό τρόπο. Παρ ‘όλα αυτά, υπάρχουν ορισμένες τάσεις και χαρακτηριστικά που μπορούν να ταξινομηθούν ανάλογα με την προσωπικότητα κάποιου. Μία από αυτές τις τάσεις είναι ο τρόπος με τον οποίο ερωτευόμαστε.

Τώρα, για να δείτε πώς ερωτεύεστε, πρέπει απλά να κοιτάξετε την παραπάνω εικόνα και να ανακαλύψετε την πρώτη εικόνα που σας έρχεται στο μυαλό. Είστε έτοιμοι;

# 1: ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΕΝΟΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥ ΑΝΔΡΑ

Εάν είδατε πρώτα τον ηλικιωμένο άνδρα, αυτό σημαίνει ότι ψάχνετε πάντα την ευρύτερη εικόνα στις ρομαντικές σχέσεις. Αγαπάτε τις ρομαντικές χειρονομίες, αλλά αυτές δεν είναι αρκετές για να σας κάνουν να δεσμευτείτε. Αναγνωρίζετε ότι μια σχέση χρειάζεται χρόνο, ενέργεια και επιβεβαίωση για να εξελιχθεί και το εκτιμάτε αυτό.

Εάν ο σύντροφός σας εκπέμπει παρόμοιες δονήσεις, τότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή για να οδηγηθείτε προς τη δέσμευση. Τέλος, γνωρίζετε ότι η αγάπη σημαίνει πολλά περισσότερα πράγματα από τα μπουκέτα λουλουδιών και τα τραγούδια.

# 2: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΑΝΩ ΣΕ ΑΛΟΓΟ

Εάν βλέπετε έναν άνθρωπο πάνω σε άλογο, αυτό σημαίνει ότι είναι δύσκολο να σας «δαμάσουν». Ανεξάρτητα από την προσπάθεια ή την προσοχή που σας δείχνει το άλλο άτομο, αυτό δεν αρκεί για να διακινδυνεύσετε να χαρίσετε την καρδιά σας … ακόμα. Βρίσκεστε σε μια συνεχή αναζήτηση για τον τέλειο σύντροφο.

Είναι καλό να είστε εκλεκτικοί, αλλά απλά μια συμβουλή: Ενώ παραβλέπετε ειλικρινείς προσπάθειες και ψάχνοντας για τον τέλειο σύντροφο, ίσως τον έχετε χάσει ήδη ή είστε στα πρόθυρα να τον χάσετε. Ανοίξτε τα μάτια σας! Ίσως να έχετε ήδη τον ιδανικό άνθρωπο κοντά σας.

# 3: ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΙ ΞΑΠΛΩΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΟΧΘΗ ΕΝΟΣ ΠΟΤΑΜΟΥ


Η κοπέλα που βρίσκεται ξαπλωμένη δίπλα σε ένα ποτάμι υποδηλώνει ότι έχετε πληγωθεί άσχημα στο παρελθόν. Αισθάνεστε φοβισμένοι να μπείτε σε μια σχέση.

Όλοι μας είχαμε το μερίδιό μας από προηγούμενα συναισθηματικά τραύματα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όλες οι αρνητικές εμπειρίες του παρελθόντος θα επαναληφθούν στο μέλλον. Είναι φυσιολογικό να είστε προσεκτικοί, αλλά μην κλείνεστε στον εαυτό σας απόλυτα. Υπάρχει αγάπη που διαρκεί και απλά πρέπει να το πιστέψετε.

# 4: ΠΕΤΡΙΝΗ ΑΨΙΔΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Βλέποντας την πέτρινη αψίδα του ποταμού σημαίνει ότι δεν ερωτεύεστε, αλλά αγαπάτε την έννοια του έρωτα. Ελεύθερα πνεύματα και διερευνητικοί, η ζωή είναι γεμάτη περιπέτειες για σας.

Παρ ‘όλα αυτά, υπάρχουν φορές που είναι καλό να επιβραδύνετε και να ξεκουραστείτε λίγο. Δοκιμάστε να μοιραστείτε την αποστολή σας με το άτομο που ανταποδίδει την αγάπη σας. Θα δώσει νόημα στη ζωή σας.


Επιμέλεια Κειμένου & Μετάφραση: Marva @Truelife.gr
Read more... 👆

Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2021

10 προτάσεις για ασφαλή περιήγηση στο internet

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 24, 2021 0 σχόλια


Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο (Safer Internet Day), η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπενθυμίζουν χρήσιμες οδηγίες για την ενίσχυση της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας του χρήστη κατά την περιήγηση στο Διαδίκτυο:

1. Εγκαταστήστε στον υπολογιστή σας λογισμικό antivirus και προστασία firewall και διατηρείτε τα ενημερωμένα.

2. Αποφύγετε τη χρήση αμφιλεγόμενων εφαρμογών. Χρησιμοποιείτε μόνο αυθεντικό λογισμικό και μην κάνετε λήψη εφαρμογών από άγνωστες πηγές.


3. Χρησιμοποιείτε σύνθετους κωδικούς πρόσβασης. Χρησιμοποιείτε έναν κωδικό πρόσβασης που είναι δύσκολο να μαντέψετε και να περιέχει συνδυασμό αριθμών, κεφαλαίων και πεζών γραμμάτων και συμβόλων. Το ιδανικό μήκος των κωδικών πρόσβασής σας πρέπει να είναι περίπου 10-12 χαρακτήρες. Αποφύγετε τη χρήση προσωπικών δεδομένων, κοινών λέξεων που γράφονται προς τα πίσω και ακολουθιών χαρακτήρων και αριθμών ως κωδικό πρόσβασης.

4. Χρησιμοποιείτε αυθεντικοποίηση 2 παραγόντων (2-factor authentication), όπου υποστηρίζεται. Η μέθοδος αυτή παρέχει δύο επίπεδα μέτρων ασφαλείας, οπότε εάν ένας εισβολέας μπορεί να μαντέψει με ακρίβεια τον κωδικό πρόσβασής σας, υπάρχει ακόμη ένα επιπλέον μέτρο ασφαλείας για να διασφαλιστεί ότι δεν θα παραβιαστεί ο λογαριασμός σας.


5. Λαμβάνετε τακτικά αντίγραφα ασφαλείας των δεδομένων σας σε εξωτερικούς σκληρούς δίσκους ή στο Cloud για να διατηρήσετε τα δεδομένα σας αποθηκευμένα με ασφάλεια.

6. Πλοηγηθείτε στο Internet με ασφάλεια. Αποφύγετε ιστοσελίδες που είναι περισσότερο πιθανό να είναι μολυσμένες. Στον browser που χρησιμοποιείτε προσέξτε τα παρακάτω:

-να έχετε εγκατεστημένη πάντα την τελευταία έκδοση,

-να ρυθμίσετε ώστε να λαμβάνει ενημερώσεις αυτόματα,

-να μην επιλέγετε την αποθήκευση των κωδικών πρόσβασης στον browser,

-να ενισχύσετε τις ρυθμίσεις ιδιωτικότητας (privacy settings).

7. Πλοηγηθείτε με ιδιαίτερη προσοχή όταν συνδέεστε σε δημόσια Wi-Fi hotspots. Σε αυτά οι προσωπικές σας πληροφορίες συχνά μπορούν πιο εύκολα να υποκλαπούν.

8. Βεβαιωθείτε ότι κάθε ιστοσελίδα μέσω της οποίας αποστέλλετε προσωπικές πληροφορίες (κωδικοί πρόσβασης, αριθμό πιστωτικής κάρτας κ.α.) λειτουργεί με το πρωτόκολλο https. Αυτό σημαίνει ότι:

η διεύθυνση αρχίζει με “https://” και

αριστερά του “https://” υπάρχει ένα μικρό λουκέτο, που δηλώνει ότι η σύνδεση είναι ασφαλής και ότι η ιστοσελίδα διαθέτει ισχύον πιστοποιητικό (valid certificate).

9. Προσέξτε τα παραπλανητικά emails (phishing emails). Σε εισερχόμενο email που φαίνεται ύποπτο (π.χ. το όνομα του αποστολέα είναι άγνωστο, το περιεχόμενο εμφανίζει μία αίσθηση «επείγοντος», το email του αποστολέα δεν δείχνει νόμιμο) μην ανοίξετε το επισυναπτόμενο αρχείο και μην επισκεφθείτε το σύνδεσμο (link) που εμφανίζεται στο κείμενο του email, καθώς αποτελούν τους συνηθέστερους τρόπους να μολυνθεί ο υπολογιστής σας με κακόβουλο λογισμικό.

10. Τέλος, δώστε ιδιαίτερη προσοχή στο είδος των πληροφοριών της προσωπικής και επαγγελματικής σας ζωής που αναρτάτε στα κοινωνικά δίκτυα.



Με στόχο τη βελτιστοποίηση της αξιοποίησης των ωφελειών του Διαδικτύου, είναι απαραίτητο να θωρακίζουμε τα συστήματά μας και να ενημερωνόμαστε κατάλληλα για τους κινδύνους και τις παγίδες, ανεξαρτήτως ηλικίας και συχνότητας χρήσης.

Πηγη: newsit
Read more... 👆

Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2021

Πλοία και πλοηγήσεις των αρχαίων

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 05, 2021 0 σχόλια

Οι Έλληνες ειδικεύτηκαν στην κατασκευή μικρών αλλά γρήγορων και εύκολων στην χρήση πλοίων. Έχοντας πολλά μικρά λιμάνια χρειαζόταν μικρά και ευέλικτα πλοία! Αλλά παρ' όλα αυτά μπορούσαν να ταξιδεύουν εύκολα τουλάχιστον μέχρι την Κύπρο κουβαλώντας χαλκό από το 3000 π.Χ.!

Υπάρχουν όμως ενδείξεις κατεργασμένων πετρωμάτων της Μήλου που βρέθηκαν στις Μυκήνες και μας οδηγούν να δεχόμαστε ακόμα αρχαιότερη ναυτική δραστηριότητα. Στο Μάνδαλο της Πέλλας βρέθηκαν αντικείμενα από οψιδιανό των Καρπαθίων ηλικίας 5000 ετών. Κατά συνέπεια δεν ήταν και τόσο δύσκολες οι μετακινήσεις εκείνη την εποχή!

ΚΩΠΗΛΑΤΙΚΟ - ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ
 
Αρχαιολογικά ευρήματα δείχνουν ότι στο Αιγαίο κυκλοφορούσαν οι πρώτες μορφές πλοίων απ' το 7000 π.Χ. Οι πρώτοι γνωστοί που εμφανίζονται είναι οι Κυκλαδίτες (3000 - 2000 π.Χ.) οι οποίοι όμως δίνουν την θέση τους στους Κρήτες της Μινωικής περιόδου που είχαν ναυτικό στην βάση του κράτος (1700-1450 π.Χ.). Στα 1470 π.Χ. έγινε η έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης με πολύ μεγάλη ισχύ. 5 φορές μεγαλύτερη απ' την έκρηξη του Κρακατόα στην Ινδονησία. Αυτό προφανώς προκάλεσε την καταστροφή του Μινωικού πολιτισμού.

Στην συνέχεια παρουσιάζονται οι Μυκηναίοι που και αυτοί δρούσαν σε όλη την γνωστή ανατολική Μεσόγειο. Σε αυτή την εποχή αναφέρονται η Αργοναυτική εκστρατεία αλλά και ο Τρωικός πόλεμος, αν και πολλοί θεωρούν τον Τρωικό πόλεμο αρκετά παλαιότερο. Μετά τον ένατο αιώνα παρουσιάζονται δυναμικά στον Θαλάσσιο χώρο και η Κόρινθος, η Αίγινα, η Σάμος, η Κέρκυρα, οι Συρακούσες και άλλες μικρότερες πόλεις. Αρκετά αργότερα τον έκτο αιώνα π.Χ. οι Αθηναίοι δημιουργούν στόλο και κυριαρχούν με την σειρά τους για λίγο στον χώρο.

ΘΗΡΑΙΚΑ ΠΛΟΙΑ

Τα πρώτα διάσημα πλοία στον Ελλαδικό χώρο ήταν τα πλοία της Θήρας που παραστάσεις τους σώζονται σε αγγεία αλλά και σε τοιχογραφίες που ήρθαν πρόσφατα στην επιφάνεια στις ανασκαφές της Θήρας. Οι τοιχογραφίες χρονολογούνται στο 1500 - 1600 π.Χ. οπότε μιλάμε για ακόμη παλιότερη χρήση. Το παράξενο είναι ότι αυτή η γνώση φθίνει μέχρι πολύ αργότερα κοντά στο 700 π.Χ. που η Κόρινθος ξανά παρουσίασε την πρώτη μορφή τριήρεως. Είχε 40 μέτρα μήκος και χρησιμοποιούσε 150 κωπηλάτες σε τρεις σειρές και 50 ακόμα άτομα για τις υπόλοιπες ανάγκες.

ΤΡΙΗΡΗΣ
 
Η Αθηναϊκή τριήρης είχε μήκος περίπου 35 μέτρων και μέγιστη ταχύτητα τα 20 (άλλοι όμως την υπολογίζουν στα 15) χιλιόμετρα την ώρα και όποιος ξέρει από θάλασσα καταλαβαίνει πόσο γρήγορο ήταν για κωπηλατικό του μεγέθους του! Συνήθως κάλυπτε 100 χιλιόμετρα ημερησίως χρησιμεύοντας τόσο σαν εμπορικό όσο και σαν πολεμικό σκάφος.

Ήταν εξοπλισμένη στο μπροστινό της μέρος με έμβολο επενδυμένο με μέταλλο με το οποίο μπορούσε να εμβολίσει και να βυθίσει τα αντίπαλα πλοία. Αν και ήταν ιστιοφόρο στις ναυμαχίες βασιζόταν κυρίως στην δύναμη των 170 κωπηλατών του που ήταν καθισμένοι σε τρία προσεκτικά σχεδιασμένα επίπεδα (δύο εσωτερικά κι ένα εξωτερικό), χειριζόμενοι συνχρονισμένα τρεις σειρές κουπιών.

Μεγαλύτερα διπλά κουπιά τοποθετημένα στην πρύμνη χρησιμοποιούταν σαν τιμόνι. Είχε βύθισμα μόνο 60 εκατοστά, κατά συνέπεια μπορούσε να πλέει χωρίς πρόβλημα και σε πολύ αβαθή νερά.

Για περισσότερα: στο http://www.atm.ox.ac.uk/rowing/trireme.html μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σχετικά με την σύγχρονη ανακατασκευή της τριήρεως και για το που θα την δείτε να ταξιδεύει σήμερα!

Εκτός από την ανακατασκευή της τριήρεως, έχει γίνει ανακατασκευή και του «Κυρήνεια 2» από το ελληνικό Ινστιτούτο Προστασίας Ναυτικής Παράδοσης, και η «Παπυρέλλα» που με 6 κωπηλάτες πήγε από το Λαύριο στην Μήλο επιβεβαιώνοντας τις αρχαιοελληνικές ικανότητες στην ναυσιπλοΐα.

ΝΕΩΣΙΚΟΙ

Τα πλοία αυτά με βασική ύλη το ξύλο κατασκευαζόταν με μεθόδους αρκετά διαφορετικές απ' τις σημερινές. Αρχικά φτιαχνόταν το εξωτερικό κέλυφος και στην συνέχεια τοποθετούταν εσωτερικά οι ενισχύσεις. Σε κάποια απ' αυτά μάλιστα έχουν βρεθεί μέχρι και ενώσεις που γινόταν με ένα είδος ραφής. Τα συνηθέστερα μεγέθη ήταν μέχρι 6 μέτρα πλάτος και μέχρι 40 μήκος.

Για να αποφύγουν την διάβρωση του ξύλου απ' τους μικροοργανισμούς του νερού, αν το πλοίο δεν χρησιμοποιούταν για κάποιο χρονικό διάστημα (όπως τα πολεμικά πλοία) ανελκυόταν στην ξηρά. Οι εγκαταστάσεις στέγασης των ανελκυόμενων πλοίων ονομαζόταν νεώσοικοι και υπολείμματα τους βρίσκουμε σε πολλά αρχαία λιμάνια. Στο λιμάνι του Πειραιά λέγεται ότι υπήρχαν 372 νεώσοικοι.

ΠΕΝΗΝΤΑΚΟΠΟΣ


Ένα τυπικό πλοίο της εποχής του Ομήρου. Η πρώτη οργανωμένη ναυτική κίνηση περιγράφεται από τον Όμηρο στην Ιλιάδα. Αναφέρεται ότι 1186 πλοία από διάφορες περιοχές της Ελλάδος μαζί με τους στρατούς των διαφόρων Ελληνικών φυλών συγκεντρώθηκαν στην Αυλίδα και όλοι μαζί πήγαν στην Τροία! Ο Όμηρος επίσης περιγράφει πολλές λεπτομέρειες τόσο για την ναυπήγηση όσο και για την πλοήγηση των πλοίων.

ΟΔΥΣΣΕΙΑ

Η Οδύσσεια έχει πλήθος αναφορών στις ναυτικές ικανότητες και γνώσεις του Οδυσσέα και των συντρόφων του. Κάποιοι πιστεύουν ότι η ραψωδία Κ της Οδύσσειας περιγράφει με ακρίβεια το πέρασμα του Οδυσσέα από τα Νορβηγικά φιόρδ! Το αιώνιο ηλιόφως της χώρας των Λαιστρυγόνων ταιριάζει με το καλοκαίρι κοντά στον βόρειο αρκτικό κύκλο, το τεράστιο μέγεθος των Λαιστρυγόνων θα μπορούσε να επιβεβαιωθεί εν μέρη από ασυνήθιστα μεγάλους ανθρώπινους σκελετούς που βρέθηκαν σε σπηλιές αυτών των περιοχών.

ΗΡΑΚΛΕΙΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

Υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι οι Ηράκλειες στήλες στο Γιβραλτάρ αποτελούσαν από αρκετά παλιότερα πέρασμα και όχι όριο όπως νομίζαμε. Στην Ισπανία κοντά στο Γιβραλτάρ υπάρχει ένας πύργος που πιστεύεται απ' τους περίοικους ότι χτίστηκε από τον Ηρακλή. Ο μύθος λέει ότι υπήρχαν δύο πύργοι εκατέρωθεν των στενών του Γιβραλτάρ με σκοπό, λειτουργώντας σαν φάροι να διευκολύνουν τα πλοία να προσεγγίζουν ευκολότερα το πέρασμα από και προς τον Ατλαντικό ωκεανό.

Απ' αυτό μπορούμε να συμπεράνουμε ότι κάποιοι τολμούσαν να ταξιδέψουν και στον Ατλαντικό αψηφώντας τις φήμες της επίπεδης γης και του τέλους του κόσμου στο Γιβραλτάρ. Πόσο μακριά όμως τόλμησαν να πάνε;

ΧΙΛΗ

Ο καθηγητής Lonko Kilapan από την Χιλή έχει πολλά στοιχεία που δείχνουν σημαντικότατη πολιτισμική συγγένεια των Αρακουάνων της Χιλής με τους Αρχαίους Σπαρτιάτες! Αυτό είναι ιδιαίτερα περίεργο μιας και οι Σπαρτιάτες των ιστορικών τουλάχιστον χρόνων δεν φημιζόταν ιδιαίτερα για τις ναυτικές τους προτιμήσεις, αλλά οι Αρακουάνοι και οι αποδείξεις τους παραμένουν! 

Έχουν διατηρήσει σε μεγάλο ποσοστό το λευκό τους χρώμα διαφορετικό από οποιαδήποτε άλλη Αμερικανική φυλή, το μεγαλύτερο ανάστημα, αρκετές θρησκευτικές παραδόσεις, γλώσσα που έχει κοινή γραμματική με την αρχαία ελληνική και πολυπλοκότητα που ελάχιστες γλώσσες διαθέτουν μέχρι σήμερα (Ελληνική, Γερμανική, Ρωσική και Λατινική), πολεμική οργάνωση τέτοια που εντυπωσίασε και τελικά απέτρεψε τους Ισπανούς απ' την κατάκτησή τους.

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η λογοτεχνική τους έφεση και η ρητορική τους άνεση που ήταν τμήμα της παιδείας τους και της ευρύτερης κουλτούρας τους! Αυτή η φυλή στην Χιλή, στο χείλος της οροσειράς των Ανδεων επέλεξε γεωγραφικό πλάτος αντίστοιχο με της Ελλάδας. Η πολιτισμική τους ιδιαιτερότητα στον χώρο αξίζει σίγουρα μία πιο προσεκτική μελέτη.

Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι έφτασαν εκεί ταξιδεύοντας μέσα απ' την Ασία στην οποία και σκόρπισαν Ελληνικά ονόματα, όπως Λάος, Ινδονησία, Μελανησία, Πολυνησία και αρκετά άλλα. Τα ονόματα παρέμειναν αλλά η προέλευση πια ξεχάστηκε.

Νοτιοανατολικά της Αλοννήσου βρέθηκε αρχαίο ναυάγιο του 5ου αιώνα π.Χ. με εκτόπισμα πάνω από 100 τόνους και φορτίο σχεδόν 4.000 αγγείων.

Λέγεται ότι ο Μέγας Αλέξανδρος χρησιμοποίησε μια πρώτη μορφή υποβρυχίου για να παρατηρήσει από κοντά τα παράξενα ψάρια στον βυθό του Ινδικού ωκεανού (332 π.Χ.).



Google Ads | Το κάθε κλίκ μετράει