Ο μαγικός κόσμος του διαδικτύου

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2021

Βενζίνη 95 οκτανίων ή 100 οκτανίων;

Δευτέρα, Ιανουαρίου 04, 2021 0 σχόλια

Τι πρέπει να βάλω στο αυτοκίνητο μου; Βενζίνη 95 οκτανίων ή 100άρα;

Ας δούμε που διαφέρουν δύο καύσιμα με διαφορετικό αριθμό οκτανίων και ποιος παράγοντας καθορίζει τι πρέπει να επιλέγουμε εν τέλει.

Είναι ένα από τα θέματα που μας έχουν απασχολήσει πολλάκις και θα συνεχίσουν να μας απασχολούν όσο θα υπάρχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ο λόγος για τα οκτάνια της βενζίνης και το κατά πόσο υπαρκτά είναι τα πλεονεκτήματα της βενζίνης 100 οκτανίων έναντι της «απλής» των 95 οκτανίων, όπως συχνά την αποκαλούμε.

Ας βάλουμε, όμως, τα πράγματα σε μία σειρά. Πριν απαντήσουμε στο αν υπάρχει όφελος κατά την πλήρωση του ρεζερβουάρ μας με βενζίνη 100 οκτανίων, θα πρέπει να γίνει γνωστό τι είναι τα οκτάνια και τι εκφράζει αυτός ο αριθμός για την εκάστοτε βενζίνη.
95 Vs 100 οκτάνια: Ποια η διαφορά;

Οι ισχυρισμοί που μπορεί να έχετε ακούσει για τα πλεονεκτήματα της βενζίνης υψηλών οκτανίων είναι πολλοί. Είναι ακριβότερη, αλλά βγάζει μεγαλύτερη αυτονομία είναι ένας ισχυρισμός που ακούγεται συχνά. Ο κινητήρας αποδίδει μεγαλύτερη ιπποδύναμη, είναι άλλο ένα επιχείρημα. Τι ισχύει, όμως, από όλα αυτά;

Η απάντηση ως προς τα οκτάνια της βενζίνης δεν έχει σχέση με τίποτα από τα παραπάνω. Ο εν λόγω αριθμός δίνει εικόνα για την αντοχή του καυσίμου στην αυτανάφλεξη.

Ως γνωστόν, στους κινητήρες βενζίνης, το καύσιμο δεν αναφλέγεται μόνο του, αλλά τα μπουζί είναι αυτά που δημιουργούν την έναρξη της έκρηξης του μείγματος. Μέχρι όμως να έρθει ο σπινθήρας από το μπουζί, το καύσιμο μείγμα πρέπει να έχει την ικανότητα να μην αυταναφλέγεται παρά την αυξημένη πίεση στον θάλαμο καύσης.

Εδώ ακριβώς εμπλέκονται τα οκτάνια, αφού όσο πιο μεγάλος είναι αυτός ο αριθμός, τόσο πιο ανθεκτικό είναι το καύσιμο στην αυτανάφλεξη.

Φανταστείτε δύο χώρους σταθερού όγκου, έναν με βενζίνη 95 οκτανίων και έναν με 100 οκτανίων, στους οποίους επικρατούν ίδιες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας.

Αν ταυτόχρονα αρχίσουμε να αυξάνουμε πίεση και θερμοκρασία, η αυτανάφλεξη της βενζίνης 95 οκτανίων θα έρθει πρώτα και μετά αυτής των 100 οκτανίων. Αυτή είναι η πραγματική διαφορά των δύο καυσίμων.
Τι να βάλω στο αυτοκίνητο εν τέλει;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πιο ξεκάθαρη από ποτέ, διότι ο κατασκευαστής είναι αυτός που θα ορίσει αν ο κινητήρας χρειάζεται βενζίνη 100 οκτανίων, ή η χρήση της είναι απλά σπατάλη χρημάτων. Στο εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος αναγράφεται τι είδους βενζίνη πρέπει να χρησιμοποιείται.

Στην πλειονότητα των αυτοκινήτων παραγωγής, το καύσιμο 95 οκτανίων αρκεί ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί απροβλημάτιστα.

Πότε η χρήση της βενζίνης 100 οκτανίων είναι επιβεβλημένη; Όταν ο κινητήρας έχει υψηλή σχέση συμπίεσης. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό μέγεθος των κινητήρων εσωτερικής καύσης που εκφράζει το πόσο συμπιέζεται το καύσιμο μείγμα μέσα στον κινητήρα.

Σε έναν κινητήρα, για παράδειγμα, που η σχέση συμπίεσης αγγίζει το 14:1 είναι λογικό ο κατασκευαστής να προτείνει βενζίνη 100 οκτανίων.

Σε αυτή την περίπτωση, η υψηλή αντικροτικότητα της βενζίνης είναι απαραίτητη ώστε να μην εμφανιστούν τα γνωστά σε όλους μας «πυράκια». Πρόκειται για την έκρηξη του καυσίμου πριν την έναυση του σπινθήρα από τα μπουζί, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει σοβαρή ζημιά στον κινητήρα.


Καταλήγουμε, λοιπόν, στο συμπέρασμα ότι η χρήση βενζίνης 100 οκτανίων είναι απαραίτητη σε κινητήρες υψηλής συμπίεσης και, σε αυτές τις περιπτώσεις, προτείνεται πάντα από τον κατασκευαστή.

Αντιθέτως, στους συμβατικούς κινητήρες που λειτουργούν απροβλημάτιστα με βενζίνη 95 οκτανίων, η χρήση καυσίμου 100 οκτανίων δε θα δημιουργήσει κανένα απολύτως πρόβλημα. Ωστόσο δεν παύει να είναι περιττό το επιπλέον κόστος για την αγορά της.

Λίγα λόγια για τη σχέση συμπίεσης
Αναφέραμε παραπάνω ότι η υποχρεωτική χρήση βενζίνης 100 οκτανίων ή όχι, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σχέση συμπίεσης του κινητήρα.

Το συγκεκριμένο μέγεθος εκφράζει τον όγκο που δημιουργείται στον κάθε κύλινδρο του κινητήρα όταν το πιστόνι βρίσκεται στο ΚΝΣ (Κάτω Νεκρό Σημείο) προς τον όγκο όταν το έμβολο βρίσκεται στο ΑΝΣ (Άνω Νεκρό Σημείο). Πρόκειται ουσιαστικά για τις δύο ακραίες θέσεις του πιστονιού.

Η σχέση (ή λόγος) συμπίεσης εκφράζει πόσο θα συμπιεστεί το καύσιμο μείγμα κατά τη λειτουργία ενός κινητήρα. Σε γενικές γραμμές, όσο μεγαλύτερη είναι αυτή η σχέση, τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που αναπτύσσεται μέσα στον θάλαμο καύσης.

Πηγή: autoagora.gr

Read more... 👆

Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2021

Παραμονή πρωτοχρονιάς : Τα 9 πιο παράξενα έθιμα του πλανήτη

Παρασκευή, Ιανουαρίου 01, 2021 0 σχόλια

Μπορεί φέτος η Πρωτοχρονιά των περισσότερων κατοίκων του πλανήτη να μοιάζει πολύ,ανεξάρτητα από το γεωγραφικό μήκος και πλάτος στο οποίο ζουν εξαιτίας των μέτρων κατά του κοροναϊού, όμως υπό φυσιολογικές συνθήκες η υποδοχή του νέου έτους διαφέρει σημαντικά από τόπο σε τόπο. Έθιμα παλιά και καινούργια, θρησκευτικά και μη, συνθέτουν ένα ενδιαφέρον μωσαϊκό, γεμάτο μοναδικά χαρακτηριστικά και εκπλήξεις.

Ποιοι είναι, όμως, εκείνοι που πραγματικά έχουν τις πιο παράξενες συνήθειες;

Τα σταφύλια της τύχης

Στην Ισπανία, αλλά και σε ορισμένες χώρες της Λατινικής Αμερικής, μια παράδοση της παραμονής της Πρωτοχρονιάς είναι η παρουσία σταφυλιών στο τραπέζι. Τίποτα τρομερά παράξενο μέχρι εδώ, έτσι δεν είναι; Το ζήτημα είναι ότι οι Ισπανοί πρέπει να καταναλώσουν ακριβώς 12 ρόγες προκειμένου να εξασφαλίσουν μια πλούσια νέα χρονιά, κάθε μία εκ των οποίων πρέπει να φαγωθεί σε συμφωνία με τα 12 χτυπήματα της καμπάνας που σημαίνει τα μεσάνυχτα. Για να τα καταφέρουν, οι περισσότεροι δαγκώνουν μια φορά τις ρόγες, κόβοντάς τες στη μέση, και στη συνέχεια τις καταπίνουν αμάσητες! Η παράδοση χρονολογείται στο 1909, όταν αγρότες από το Αλικάντε σκέφτηκαν ότι με αυτό τον τρόπο θα κατάφερναν να πουλήσουν περισσότερα σταφύλια.

Εσώρουχα με… νόημα

Τα κόκκινα εσώρουχα της Πρωτοχρονιάς δεν είναι η μοναδική επιλογή των κατοίκων του Μεξικού, της Βολιβίας και της Βραζιλίας. Κάθε χρώμα συμβολίζει το είδος της επερχόμενης χρονιάς, οπότε είναι υποχρεωμένοι να επιλέξουν με προσοχή: Το κόκκινο φέρνει αγάπη και έρωτα, το κίτρινο πλούτο και επιτυχία. Το λευκό συμβολίζει την ειρήνη και την αρμονία, ενώ το πράσινο την ευημερία και τη φύση. Στην Τουρκία, οι άνθρωποι ανταλλάσσουν κόκκινα εσώρουχα ως δώρο για καλή τύχη και πλούτο στη νέα χρονιά.

Μόλυβδος με μαντικές ικανότητες

Στη Γερμανία, ορισμένοι λιώνουν μικρά κομμάτια μόλυβδου πάνω από ένα κερί στην παραμονή της Πρωτοχρονιάς, τον οποίο στη συνέχεια χύνουν σε ένα ποτήρι παγωμένου νερού. Δεν πρόκειται για κάποιο επικίνδυνο ρόφημα. Τα παράξενα σχήματα που δημιουργούνται, υποτίθεται ότι αποκαλύπτουν το μέλλον –τουλάχιστον για τη χρονιά που έρχεται. Αν ο μόλυβδος γίνει μπάλα, ο άνθρωπος που τον συμβουλεύεται θα είναι τυχερός, αν μετατραπεί σε σταυρό, ενδέχεται να υπάρξει κάποιος θάνατος, ενώ το σχήμα του αστεριού συμβολίζει την επιτυχία. Τέλος, αν ο μόλυβδος σχηματίσει μια κορώνα, υποτίθεται ότι θα φέρει πλούτη. Όμως δεν ξέρουμε αν η τελευταία ερμηνεία… άλλαξε στη χρονιά που μας πέρασε.

Σπασμένα πιάτα για καλούς φίλους

Εκτός από τα ελληνικά μπουζούκια, τα σπασμένα πιάτα πρωταγωνιστούν και στη δανική Πρωτοχρονιά. Συγκεκριμένα, μια παράδοση θέλει τους Δανούς να σπάνε πιάτα στις εξώπορτες φίλων και γειτόνων. Αυτή η διαδικασία είναι και μια μορφή… διαγωνισμού δημοτικότητας, αφού όσο μεγαλύτερος είναι ο σωρός με τα σπασμένα πιάτα το επόμενο πρωί, τόσο περισσότερους φίλους –αλλά και τύχη- υποτίθεται ότι θα έχουν στη διάρκεια της χρονιάς. Φυσικά, όπως συμβαίνει με τις παραδόσεις σε όλο τον κόσμο, έτσι και αυτή σταδιακά πεθαίνει.

Έθιμο… υπερμετάδοσης

Ένα έθιμο που είναι σίγουρο ότι δεν θα εφαρμοστεί φέτος, προέρχεται από τη Βενετία, και συγκεκριμένα από την πλατεία Σαν Μάρκο. Εκεί, κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες ντόπιοι και τουρίστες παρακολουθούν τα πυροτεχνήματα, ένα σόου από φώτα, αλλά και το «φιλί στη Βενετία». Ελπίζουμε το έθιμο που γιορτάζει την αγάπη και τα αγαπημένα πρόσωπα να επιστρέψει από του χρόνου.

Σκιάχτρα που καίγονται, χρονιές που ανθίζουν

Στο Εκουαδόρ κάθε χρόνο φτιάχνουν σκιάχτρα που θυμίζουν πολιτικούς, ποπ σταρ και άλλες διάσημες φιγούρες. Και μετά τα καίνε. Το κάψιμο της «παλιάς χρονιάς» στοχεύει στην καταστροφή όλων των κακών που έφερε το προηγούμενο έτος και στην κάθαρση πριν την έλευση του νέου. Τα σκιάχτρα φορούν παλιά ρούχα, που καλύπτουν τις εφημερίδες που τα γεμίζουν, ενώ φορούν μάσκες. Ενδέχεται η παράδοση να ξεκίνησε το 1895 όταν μια επιδημία κίτρινου πυρετού έπληξε την περιοχή. Φέρετρα γεμάτα με τα ρούχα των νεκρών είχαν καεί τότε για την επίτευξη της κάθαρσης. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι οι κάτοικοι θα έχουν πολλούς λόγους να «βάλουν φωτιά» και στο 2020.

Στρογγυλά σαν νομίσματα

Οι Φιλιππινέζοι φροντίζουν τα έθιμά τους την παραμονή της Πρωτοχρονιάς να τους φέρουν χρήματα. Για αυτό το σκοπό, επιδιώκουν να περιβάλλονται από όσο το δυνατόν περισσότερα στρογγυλά αντικείμενα, που θυμίζουν νομίσματα. Πουά ρούχα, στρογγυλές τροφές, ακόμη και τσέπες γεμάτες νομίσματα –τα οποία μάλιστα κουνούν ανά διαστήματα για να τα κρατούν σε ροή- αλλάζουν το νόημα του… κυκλικού (νέου) χρόνου.

Πετώντας το «παλιό» από το παράθυρο

«Έξω το παλιό» είναι το σύνθημα στη Νάπολη, με τους ανθρώπους να πετούν αντικείμενα από τα μπαλκόνια τους. Και δεν μιλάμε πάντα για μικρά πραγματάκια. Ο… μπαξές έχει τα πάντα, από τοστιέρες μέχρι ψυγεία. Για να αποφύγουν τους σοβαρούς τραυματισμούς, πάντως, οι περισσότεροι επιλέγουν μικρά και μαλακά αντικείμενα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αν κάποια στιγμή αλλάξετε χρονιά στη Νάπολη, δεν θα πρέπει να προσέξετε το κεφάλι σας. Το ίδιο έθιμο υπάρχει και στο Γιοχάνεσπουργκ της Νότιας Αφρικής!

Έθιμο ανυπακοής

Εδώ και περίπου 30 χρόνια, οι πόλεις της Γαλλίας «γιορτάζουν» την Πρωτοχρονιά με έναν αναπάντεχο τρόπο: Με την… καύση αυτοκινήτων. Φυσικά, δεν πρόκειται για πραγματικό έθιμο και, ακόμη πιο φυσικά, αστυνομία και ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αντιτίθενται κάθετα στην πραγματοποίησή του. Ακόμη κι έτσι, όμως, κάθε Πρωτοχρονιά χιλιάδες αυτοκίνητα καίγονται στις φτωχότερες γειτονιές των πόλεων. Μάλιστα, εδώ και κάποια χρόνια τα ΜΜΕ έχουν σταματήσει να αναφέρουν τον ακριβή αριθμό κατεστραμμένων οχημάτων σε κάθε γειτονιά, αφού όταν το έκαναν δημιουργούνταν… ανταγωνισμοί για το ποια συνοικία θα κάψει τα περισσότερα

Πηγή: in.gr
Read more... 👆

Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2020

Τριζόνια: Το μοναδικό κατοικημένο νησί του Κορινθιακού

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 31, 2020 0 σχόλια

Λιλιπούτειο μεν, το μεγαλύτερο του Κορινθιακού δε. Και το μοναδικό κατοικημένο. Ενα άγνωστο νησί σε ένα σημείο-πέρασμα. Μικρό, πολύχρωμο, ήσυχο. Μόλις 2,5 τετραγωνικά χιλιόμετρα, με μέγιστο μήκος τα 3 χλμ., διεκδικεί επάξια τον τίτλο ενός από τα μικρότερα νησιά της χώρας. Ο λόγος για τα Τριζόνια που βρίσκονται στον νομό Φωκίδας.

Τα χρωματιστά του σπίτια, οι ελιές και ατελείωτες πικροδάφνες συνθέτουν τον χρωματικό πίνακα. Οσον αφορά την… ησυχία; Λείπει η βουή, καθώς οι μοναδικοί ήχοι που ακούει κανείς στα Τριζόνια είναι αυτοί των σκαφών που φθάνουν συνεχώς, των τζιτζικιών και των κυμάτων. Και των χαρούμενων επισκεπτών του. Τα αυτοκίνητα απαγορεύονται διά νόμου στο αγαπημένο νησί των ντόπιων και από τις δύο πλευρές – και από τη Φωκίδα και από την Αχαϊα.

Τα Τριζόνια βρίσκονται μια δρασκελιά από τη στεριά, σε απόσταση μόλις 500 μέτρων από τις ακτές της Φωκίδας και συγκεκριμένα από τα χωριά Σπηλιά και Γλυφάδα. Τα καΐκια μεταφέρουν το ένα πίσω από το άλλο, σε μερικά λεπτά, όσους αποζητούν να απολαύσουν λίγες στιγμές ηρεμίας και να κάνουν και τη βουτιά τους στις πεντακάθαρες ακτές του μικρού αυτού νησιού με τις γωνιές που μοιάζουν να βγαίνουν από άλλη εποχή.

Ενας μικρός οικισμός 50 σπιτιών (οι κάτοικοί του δεν ξεπερνούν τους 160), ένα μικρό λιμάνι, μια εκκλησία, μια μαρίνα, μερικές ταβέρνες που απλώνουν τα τραπέζια τους μέχρι εκεί που χτυπάει το κύμα και τέσσερις παραλίες.

Και αυτές στα... μέτρα του νησιού. Μια ακρογιαλιά μπροστά από το λιμανάκι, η Πούντα, 2 χλμ. νοτιοανατολικά από το λιμάνι και δυο ακόμη με θέα την Πελοπόννησο, τα Ασπρα Χαλίκια και οι Καψάλες. Αυτό είναι όλο και όλο το άγνωστο αυτό νησί του Κορινθιακού.

Ενα νησί-ιδανικός προορισμός για μονοήμερες αποδράσεις, για οικογενειακές διακοπές και για όσους αποζητούν την ηρεμία, ένας τόπος που χρησιμεύει ως ενδιάμεσος σταθμός για σκάφη αναψυχής που κατευθύνονται από τον Σαρωνικό και το Αιγαίο προς τον Πατραϊκό Κόλπο και το Ιόνιο και αντίστροφα.

Τα παλιά χρόνια, μάλιστα, ήταν πραγματικά κομβικό σημείο στον Κορινθιακό κόλπο (αναφέρεται ότι απέχει το ίδιο από τη Λευκάδα και τον Πειραιά, 89 μίλια και από τα δύο μέρη).

Στο απάνεμο φυσικό λιμάνι του νησιού παλαιότερα διανυκτέρευαν οι ναυτικοί προκειμένου να συνεχίσουν με ασφάλεια το ταξίδι τους την επομένη, ενώ σήμερα τα κότερα και τα γιοτ χρησιμοποιούν τη μαρίνα των Τριζονιών ως σταθμό ξεκούρασης.Το νησί που ήθελε να αγοράσει ο Ωνάσης

Για την προέλευση του ονόματος του νησιού υπάρχουν τρεις εκδοχές. Η μία θέλει να το οφείλει στο συμπαθές ομώνυμο έντομο, μια άλλη από παραφθορά της λέξης «τριονήσια», καθώς με αυτό το όνομα περιέγραφαν οι ντόπιοι το σύμπλεγμα των Τριζονίων που περιλαμβάνει τα τρία μεγαλύτερα νησιά, και μια τρίτη σχετίζεται με την ύπαρξη τριών θαλάσσιων ζωνών, απ’ όπου μπορεί κανείς να επισκεφτεί το νησί, δηλαδή από Ιόνιο (δυτικά), από Πειραιά (ανατολικά) και από Πελοπόννησο (νότια).

Το σίγουρο είναι ότι το νησί ξελόγιασε και τον τον Αριστοτέλη Ωναση, ο οποίος, όπως θέλουν οι αναφορές, την περίοδο που έψαχνε να αγοράσει ένα δικό του νησί, επισκεπτόταν συνεχώς τα Τριζόνια και αναζητούσε τρόπο να τα αποκτήσει. Κάποιοι παλαιότεροι θυμούνται ακόμη τις επισκέψεις του με τη θαλαμηγό «Χριστίνα» και το υδροπλάνο.

Ο Ελληνας κροίσος όμως, όσο κι αν προσπάθησε, δεν κατάφερε να αποκτήσει το μικρό αυτό νησάκι του Κορινθιακού και έβαλε πλώρη για το Σκορπιό.
Read more... 👆

Δευτέρα 25 Μαΐου 2020

Ο πληθυσμός της Ελλάδας τον Απρίλιο του 2020 έφτασε στα επίπεδα του 1992.

Δευτέρα, Μαΐου 25, 2020 0 σχόλια
Σύμφωνα με το worldometers ο πληθυσμός της Ελλάδας τον Απρίλιο του 2020 μειώθηκε κατά 4.370 ψυχές και έφτασε στα επίπεδα του 1992.

Η ανησυχητική μείωση του πληθυσμού της Ελλάδας συνεχίστηκε με γοργούς ρυθμούς ακόμα και μέσα στις ημέρες της καραντίνας λόγω των μέτρων του κορονοϊού. Η Ελλάδα τα μεσάνυχτα της 10ης Μαΐου 2020 είχε 10.430.026. κατοίκους, ενώ τα μεσάνυχτα της 10ης Απριλίου 2020 είχε 10.434.396 κατοίκους.

Συνολικά ο πληθυσμός της χώρας μέσα σε ένα μήνα μειώθηκε 4.370 κατοίκους, δηλαδή, 146 άτομα κάθε 24ωρο. Σημειωτέον πως δεν πρόκειται για τους συνολικούς θανάτους αλλά για τη διαφορά που προκύπτει όταν από τους συνολικούς θανάτους μείον τις συνολικές γεννήσεις. Το worldometers μετράει σε πραγματικό χρόνο τις γεννήσεις που δηλώνονται αλλά και τους θανάτους και καταγράφει σε πραγματικό χρόνο την πορεία του πληθυσμού κάθε χώρας.

Αν αφαιρέσουμε τους θανάτους από την πανδημία του κορονοϊού που μέχρι σήμερα είναι 151 νεκροί εξάγεται το συμπέρασμα πως από παθολογικά αίτια ή δυστυχήματα οφείλονται οι υπόλοιπες απώλειες.

Είναι εντυπωσιακό πως ο πληθυσμός της Ελλάδας «γύρισε» στα επίπεδα που ήταν το 1992, δηλαδή, πριν από 28 χρόνια ενώ εδώ και 16 χρόνια (από το 2004) ακολουθεί σταθερά πτωτική πορεία. Να σημειωθεί επίσης πως ο πληθυσμός της Ελλάδας από το 1950 μέχρι το 2004 και για 54 συνεχόμενα χρόνια παρουσίαζε ετήσια αύξηση. Το 1950 ήταν 7.668.894 κατοίκους και μέχρι το 2004 υπήρξε συνεχόμενη αύξηση.

Ο ανώτερος πληθυσμός της Ελλάδας καταγράφηκε το 2004 με πληθυσμό 11.234.992 κατοίκους. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν «χαθεί» 804.884 ζωές, δηλαδή, όσο ο πληθυσμός της Θεσσαλονίκης.

Πήγη: Έθνος

 
Read more... 👆

Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Η πραγματική ιστορία των Βίκινγκς

Τρίτη, Απριλίου 28, 2020 0 σχόλια

Όταν τον Ιανουάριο του 2018 ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, εξέφρασε την προτίμησή του για μετανάστες από «εύπορα μέρη», όπως η Νορβηγία, σε αντίθεση με τις «βρόμικες χώρες» - κατά τη γνωστή «αβρή» ρητορική του - προκάλεσε παγκόσμια αγανάκτηση, με φωτογραφίες από όμορφα αφρικανικά ηλιοβασιλέματα και άγρια φύση να γεμίζουν τα κοινωνικά δίκτυα.

Μια Νορβηγίδα, μάλιστα, «τουίταρε» με αποδέκτη τον Τραμπ: «Δεν ερχόμαστε. Χαιρετίσματα από τη Νορβηγία».

Ωστόσο, η αναφορά του Τραμπ δεν είχε καμία γραφικότητα, έστω και για τα δικά του μέτρα. Ξεχείλιζε ρατσισμό και θύμισε, αν δεν αποτελούσε συνέχεια, το ναζιστικό ιδεολόγημα της Άρειας «ανωτερότητας», το οποίο βασιζόταν ακριβώς στο «αξίωμα» της «ανωτερότητας» της σκανδιναβικής φυλής.

Η ναζιστική διαστρέβλωση

Πάνω σε αυτό το ιδεολόγημα και το «αξίωμά» του στηρίχθηκε η ναζιστική οργάνωση και το πρόγραμμα «Lebensborn» («Πηγή ζωής») που έστησε ο επικεφαλής των SS, Χάινριχ Χίμλερ, για να εξασφαλίσει τη «φυλετική καθαρότητα» του Τρίτου Ράιχ.

Το «Lebensborn» ιδρύθηκε το 1935 στο πλαίσιο της ναζιστικής γενικής διεύθυνσης «Φυλής και Οικισμών» για τη δημιουργία νέων «φυλετικά καθαρών» μητέρων και τη διαπαιδαγώγηση «άρειων» μωρών, καταρχήν των παιδιών των SS.

Το πρόγραμμα ήταν ιδιαίτερα δραστήριο στη Νορβηγία, όπου περίπου 12.000 παιδιά γεννήθηκαν από Νορβηγίδες μητέρες και Γερμανούς πατέρες. Οι ρίζες αυτής της ιδεολογίας βρίσκονταν στις ναζιστικές αντιλήψεις για το παρελθόν της Σκανδιναβίας. Όταν η Νορβηγία και η Δανία καταλήφθηκαν από τους ναζί, εμφανίστηκαν αφίσες των SS, που απεικόνιζαν πολεμιστές Βίκινγκ πάνω στα γνωστά πλοία τους με το κεφάλι δράκου στην πλώρη.

Ο Τόλκιν, ο δημιουργός του λογοτεχνικού σύμπαντος του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», οργισμένος με αυτήν την στρέβλωση, έγραψε στον γιο του ότι ο Χίτλερ, «αυτός ο βλάκας», κατέστρεψε και διαστρέβλωσε πλήρως, «αυτό το ευγενές πνεύμα του Βορρά, την ύψιστη συμβολή στην Ευρώπη, που αγάπησα κάποτε πάρα πολύ και προσπάθησα να το παρουσιάσω μέσα στο αληθινό του φως».

Ωστόσο, οι σκιές του παρελθόντος επιμένουν. Η σύγχρονη ανάπτυξη του Οντινισμού και του Ασατρού (Ásatrú) - η σύγχρονη λατρεία των νορβηγικών ειδωλολατρικών θεών όπως οι Οντίν, Θορ και Φρέγια - καλύπτεται από μια ιδεολογική υποκουλτούρα που δίνει έμφαση στη φυλετική «κληρονομιά» και τον εθνοτικό διαχωρισμό.

Φυσικά, ως είθισται με τους ναζί και κάθε είδους φασίστα και ρατσιστή, η ιστορική πραγματικότητα είναι αμείλικτη ενάντια στις νοσηρές και απάνθρωπες «θεωρίες» τους. Διότι τέτοιες ιδέες φυλετικής και πολιτιστικής «αγνότητας» θα ήταν ξένες στους κατοίκους του μεσαιωνικού σκανδιναβικού κόσμου.

«Ξανθοί άνδρες σε πλοία»

Ένα ανθεκτικότατο στερεότυπο που «χτίστηκε» από τα «χρονικά» ιερέων του Μεσαίωνα και επιβίωσε μέχρι σήμερα με τη λογοτεχνία, τα κινούμενα σχέδια και τις ταινίες, «θέλει» τους Βίκινγκ ως τους «ξανθούς» άνδρες με τις μεγάλες γενειάδες και τα σπαθιά, να διασχίζουν τις γκρίζες θάλασσες κάτω από τον σκοτεινό ουρανό του Βορρά.

Σύμφωνα με το History Today υπάρχει κάποια αλήθεια σε αυτό το αφήγημα. Το «βίκινγκ» σημαίνει απλώς «επιδρομέας» και από τα τέλη του 8ου αιώνα, οι Βρετανικές και βορειοευρωπαϊκές ακτές δέχονταν επιθέσεις από τους θαλασσοπόρους Σκανδιναβούς. Αλλά, όπως συμβαίνει συχνά, η αλήθεια είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα από τη μυθοπλασία. Κατά τη διάρκεια των αιώνων, άνδρες και γυναίκες ξεκινούσαν από την Νορβηγία για μακρινές χώρες. Μέσα από το εμπόριο, τις επιδρομές, τις συγκρούσεις, την αποικιοποίηση, τα ταξίδια τους οδήγησαν δυτικά στη Γροιλανδία και στην άκρη της Βόρειας Αμερικής, βόρεια πέρα ​​από τον Αρκτικό Κύκλο, ανατολικά κάτω από τους ρωσικούς θαλάσιους δρόμους και νότια προς τη Μεσόγειο και τους Αγίους Τόπους.

Ως χρονολογία της «αυγής» της «εποχής» των Βίκινγκ θεωρείται η επίθεση στο μοναστήρι του βρετανικού νησιού Lindisfarne το 793. Ωστόσο έχουν καταγραφεί πειρατικές επιθέσεις στις παρυφές του βασιλείου του Καρλομάγνου από το 800 μ.Χ., πιθανώς από Δανούς. Οι επιθέσεις εξαπλώθηκαν στην καρδιά της δυτικής Ευρώπης, με τους επιδρομείς να χρησιμοποιούν τα μεγάλα ποτάμια για να φτάσουν μέχρι εκεί, όπως τον Σηκουάνα, τον Λίγηρα, τον Έλβα και τον Ρήνο. Στην πρώτη πολιορκία του Παρισιού το 845, 120 πλοία έπλεαν στον Σηκουάνα. Τα χρονικά αναφέρουν ότι οι Βίκινγκς νίκησαν το στρατό του βασιλιά και κρεμάσαν 111 από τους άντρες του ως θυσίες στον Οντίν, πριν καταλάβουν την πόλη.

Οι κεντροευρωπαίοι ηγεμόνες προσπάθησαν να απαντήσουν με διαφορετικές τακτικές: Να εξαγοράσουν τους Βίκινγκς, να τους προσηλυτίσουν στον χριστιανισμό, να συμμαχήσουν με τους ηγέτες τους, να στρέψουν τον έναν εναντίον του άλλου, ακόμη και να τους αγνοήσουν με την ελπίδα ότι… θα προσπεράσουν. Τελικά, το 911, ένας Νορβηγός επιδρομέας που ονομαζόταν Ρόλο δέχθηκε να του παραχωρηθούν εκτάσεις στα βορειοδυτικά της Γαλλίας, σε αντάλλαγμα να ασπαστεί τον χριστιανισμό και να ορκιστεί πίστη στον Κάρολο τον Γ΄. Λέγεται, ότι παρά το ότι έγινε χριστιανός, ο Ρόλο, ενώ ήταν ετοιμοθάνατος, θυσίασε τους δούλους στους θεούς Οντίν και Θορ… για κάθε ενδεχόμενο.

Οι νεοφερμένοι «Βόρειοι άνδρες», γνωστοί ως Nordmanni («Northmen») αφομοιώνονται, παντρεύονται ντόπιες γυναίκες και αρχίζουν να μιλάνε την τοπική γλώσσα. Παρά το γεγονός ότι οι Νορβηγοί ήταν μειονότητα, η περιοχή έγινε γνωστή ως Normannia («Γη των Βόρειων ανδρών»), ή όπως την γνωρίζουμε σήμερα, Νορμανδία. Αλλά τα στοιχεία για τις νορβηγικές πολιτιστικές ρίζες των Νορμανδών είναι σχετικά περιορισμένα. Τα νορβηγικά τοπωνύμια τείνουν να συγκεντρώνονται γύρω από την ακτή, όπου οι Σκανδιναβοί ήταν πιο συγκεντρωμένοι. Όπως και να έχει, από τις αρχές του 11ου αιώνα, θα ήταν ασυνήθιστο να ακουστεί κάποιος κάτοικος της περιοχής να μιλάει νορβηγικά.

Πολιτισμική ευελιξία

Μέχρι τη στιγμή που ο Γουλιέλμος ο Κατακτητής διέσχισε τη Μάγχη για να υποτάξει την αγγλοσαξονική Βρετανία το 1066, οι Νορμανδοί ήταν «Βόρειοι Άνθρωποι» μόνο στο όνομα.

Μάλιστα, η πολιτισμική αφομοίωση των Σκανδιναβών ήταν τόσο έντονη, που στα γεγονότα του 1066 και οι τρεις κύριοι «παίκτες» ήταν σκανδιναβικής καταγωγής. Ο Χάρολντ Γκοντγουίνσον, ο τελευταίος Αγγλοσάξωνας βασιλιά της Αγγλίας ήταν σκανδιναβικής καταγωγής, ενώ ο ίδιος ο Γουλιέλμος ο Κατακτητής ήταν απόγονος του Ρόλο.

Όταν επρόκειτο για χρυσό και άλλα πολύτιμα δώρα, οι Νορβηγοί δεν είχαν ιδεολογικά ζητήματα ή θέματα πίστης να τους εμποδίζουν, επιδεικνύοντας αξιοσημείωτο πραγματισμό σε σχέση με την κουλτούρα τους και τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους. Οι παγανιστές Νορβηγοί έμποροι δεν είχαν κανένα πρόβλημα ακόμη και να προχωρήσουν σε μια βάπτιση - «εξπρές», αν έτσι μπορούσε να προχωρήσει η δουλειά με τους χριστιανούς εμπόρους.

Ένας χρονικογράφος του 880 γράφει πως οι Δανοί κατέφθαναν ανά μεγάλες ομάδες στην αυλή του Λουδοβίκου, γιου του Καρλομάγνου, για να βαπτιστούν χριστιανοί, όχι λόγω της ευσέβειάς τους αλλά λόγω των δώρων που συνόδευαν την τελετή: Ακριβά ρούχα και όπλα.

Ακόμα και στις περιπτώσεις όμως που η επαφή των Βίκινγκς με άλλους λαούς ήταν περισσότερο αιματηρή - όπως με τους Ινουίτ - η ιστορική πραγματικότητα ακυρώνει το ναζιστικό αφήγημα, αλλά και την χολιγουντιανή εκδοχή. Οι Βίκινγκς ήταν βίαιοι, σκληροί πολεμιστές, αλλά όχι περισσότερο από άλλους λαούς της εποχής, αλλά, ταυτόχρονα και «μάστορες» της πολιτιστικής προσαρμογής και της πολιτικής.

Οι «φυλετικά καθαροί» Βίκινγκ του στερεοτύπου ήταν, στην πραγματικότητα, πολιτιστικοί χαμαιλέοντες που υιοθετούσαν τοπικές συνήθειες, γλώσσες και θρησκείες, σε μια διαρκή προσπάθεια να επιβιώσουν.

Πήγη: tvxs.gr
Read more... 👆

Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

Προσωνυμίες της Παναγίας

Παρασκευή, Απριλίου 03, 2020 0 σχόλια

Περισσότερο από κάθε άλλο ιερό πρόσωπο, ο λαός μας σέβεται και τιμά την Παναγία. Την επικαλείται σε κάθε δύσκολη στιγμή της ζωής, επειδή πιστεύει ότι η Παναγία μεσολαβεί στον Χριστό για το καλό των ανθρώπων.

Έτσι, υπάρχει κατά τόπους ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός από προσωνυμίες, που συνοδεύουν το όνομα της Παναγίας.

Άλλωστε,το ίδιο το όνομα Παναγία αποτελεί λατρευτικό-κοσμητικό επίθετο της Μαριάμ (Μαρίας), της μητέρας του Ιησού Χριστού, που αποκαλείται Θεοτόκος, επειδή έφερε στον κόσμο τον Υιό του Θεού και Αειπάρθενος γιατί συνέλαβε εκ Πνεύματος Αγίου και γέννησε με υπερφυσικό τρόπο τον Θεάνθρωπο.

 
A. Από τις ιδιότητες ή τα χαρίσματά Της
  1. Ελεούσα
  2. Αγία Λεχούσα (Σέρρες), προστάτρια των λεχώνων.​
  3. Ελεημονήτρια (Χίος)​
  4. Λεμονήτρα (Μύκονος, Τήνος), διαφορετικός τύπος της Ελεημονήτριας.​
  5. Λεμονήτισσα (Σύμη), διαφορετικός τύπος της Ελεημονήτριας.​
  6. Πονολύτρια​
  7. Επήκοος (Άνδρος), προστάτιδα της ακοής.​
  8. Παρηγορίτισσα (Άρτα)​
  9. Περγιορίτσα, διαφορετικός τύπος της Παρηγορίτισσας.
  10. Παραμυθία (Πόντος), παρηγορήτρα.
  11. Βλεπούσα, βλέπει και προστατεύει.
  12. Ανοιχτοπορτούσα (Κωνσταντινούπολη), ανοίγει την πύλη της ευσπλαχνίας.
  13. Καλότυχη (Ήπειρος)
  14. Αματιστή (Κύπρος), ιαματική.
  15. Γιάτρισσα (Μάνη κ.α.)
  16. Γαιματούσα (Κύπρος), σταματά την αιμορραγία.
  17. Κουφή (Σαμοθράκη), θεραπεύει τους πόνους των αυτιών.
  18. Αρμενοκρατούσα (Σέρρες), που δηλώνει την προστασία της προς τις λεχώνες από το αρμένισμα, τον επιλόχειο πυρετό.
  19. Ανέμη (Σαμοθράκη), προστατεύει από τους δυνατούς ανέμους. Υπάρχει και σχετικό ξωκλήσι στο νησί.
  20. Κυρία
  21. Σωτήρα
  22. Γοργοεπήκοος, επειδή ακούει γρήγορα τις ικεσίες των ανθρώπων.
  23. Οδηγήτρια
  24. Ξεσκλαβώτρα
  25. Ελευθερώτρια
  26. Καψοδεματούσα, επειδή τιμωρεί όσους εργάζονται την ημέρα της γιορτής της.

Β. Από τον τόπο ή τρόπο που βρέθηκε εικόνα της ή βρίσκεται ο ναός Της
  1. Μαλικαρού (Σκύρος), μελικάρι=νάρκισσος
  2. Καλαμού (Ξάνθη)
  3. Αμπελιώτισσα (Κρήτη)
  4. Καθαριώτισσα (Ιθάκη), κάθαρα=άγρια χόρτα
  5. Μυρτιδιώτισσα (Κύθηρα)
  6. Καλαμιώτισσα (Ανάφη)
  7. Θαλασσινή (Άνδρος)
  8. Θεοσκέπαστη, για εκκλησιές μέσα σε σπηλιές.
  9. Τρυπητή, για εκκλησιές σε βράχους.
  10. Σπηλαιώτισσα, για εκκλησιές μέσα σε σπηλιές.
  11. Κρημνιώτισσα (Σαμοθράκη), για εκκλησιές σε γκρεμούς.
  12. Πλατανιώτισσα (Καλάβρυτα), ναός σε κοίλωμα κορμού πελώριου πλατάνου.
  13. Λιθινιώτισσα (Λιθίνες Σητείας)
  14. Φοδελιώτισσα (Φόδελε Ηρακλείου)
  15. Μυριοκεφαλίτισσα (Μυριοκέφαλο Ρεθύμνου)
  16. Περδικολόγισσα (Κρήτη), παρουσιαζόταν μία πέρδικα σε βάτο για να υποδείξει τη θέση του κρυμμένου εικονίσματος.
  17. Πορταίτισσα της Μονής Ιβήρων, που ονομάστηκε έτσι με το θαύμα που έκανε η Παναγία να φανερώσει τη θέλησή της να παραμείνει στην είσοδο της Μονής ως θυρωρός, για να την προστατεύει.
  18. Φιδού, με τα ακίνδυνα φιδάκια που βγαίνουν στο πανηγύρι της.
  19. Βατοπεδινή
  20. Ξενοπούλα
  21. Πολίτισσα
  22. Αθηνιώτισσα
  23. Χρυσοκαστριώτισσα
  24. Σουμελά
  25. Χρυσοκαμαριώτισσα
  26. Χρυσοσκαλίτισσα (Κρήτη), σε κορυφή βράχου με 99 σκαλιά και ένα χρυσό που το βλέπουν μόνο οι ευσεβείς.
  27. Χρυσοσπηλαιώτισσα
  28. Καταπολιανή
  29. Χοζοβιώτισσα (από τη μονή Χοζεβά των Αγίων Τόπων)
  30. Παμμακάριστος (από μονή της Κωνσταντινούπολης)
  31. Τροοδίτισσα
  32. Κυκκώτισσα
  33. Μαλεβή (από το όρος Πάρνων, που λέγεται και Μαλεβός)
  34. Βλαχερνίτισσα

Γ. Από την τεχνοτροπία του ναού Της
  1. Θολοσκέπαστη
  2. Μολυβδοσκέπαστη
  3. Πελεκητή
  4. Κρεμαστή
  5. Μαρμαριώτισσα

Δ. Από τον εικονογραφικό τύπο παραστάσεώς Της
  1. Μεγαλόχαρη (Τήνος)
  2. Φανερωμένη, αποδίδεται σε εικόνες οι οποίες φανέρωσαν με θαύμα την ύπαρξή τους σε κάποιο τόπο, όπου στη συνέχεια χτίστηκε ναός.
  3. Δεομένη
  4. Γλυκοφιλούσα
  5. Βρεφοκρατούσα
  6. Γαλακτοτραφούσα
  7. Θρηνούσα
  8. Αψηλοχερούσα, δεομένη με υψωμένα τα χέρια.
  9. Μαντηλούσα, με μαντήλι στο κεφάλι.
  10. Δεξιοχερούσα, κρατά το βρέφος με το δεξί της χέρι.
  11. Μεγαλομάτα
  12. Γουρλομάτα
  13. Παναγία του Χάρου, επειδή η Παναγία ιστορείται να κρατά τον Χριστό όχι ως βρέφος, αλλά εσταυρωμένο (Μοναστήρι στους Παξούς).
  14. Πλατυτέρα ή Πλατυτέρα των Ουρανών, αποδίδεται συνήθως καθισμένη σε θρόνο φέροντας στην αγκάλη της τον Ιησού Χριστό παιδίον, έχοντας ως υποπόδιο νέφος. Η ονομασία προέρχεται από τον χαρακτηριστικό στίχο του Ακάθιστου Ύμνου: «Χαίρε σκέπη του κόσμου, πλατυτέρα νεφέλης».
  15. Τριχερούσα, το πήρε η εικόνα της Παναγίας από το ότι υπάρχει σε αυτήν ένα τρίτο χέρι, που συμβολίζει το θαύμα που συνέβη στον υμνητή και δογματίσαντα για την Παναγία, Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό. Το δεξί χέρι τού το έκοψαν Μουσουλμάνοι και θαυματουργικά αποκαταστάθηκε.
  16. Ρόδο το Αμάραντο

Ε. Από την παλαιότητα της εικόνας Της
  1. Μαυριώτισσα
  2. Μαχαιρωμένη ή Εσφαγμένη.Ονομάστηκε έτσι γιατί κατά την παράδοση μοναχός θύμωσε μαζί της και με μαχαίρι χτύπησε την εικόνα της Παναγίας στο πρόσωπο. Τότε, από την εικόνα άρχισε να τρέχει αίμα, ενώ ο μοναχός τυφλώθηκε κι έκανε ως τρελός. Ο μοναχός ζήτησε συγγνώμη και συγχωρήθηκε, αλλά το χέρι που χτύπησε την Παναγία τιμωρήθηκε, αφού έμεινε άλιωτο μετά το θάνατο του μοναχού.
  3. Γερόντισσα
  4. Παναγία η Πυροβοληθείσα (στη Μονή Βατοπεδίου), επειδή την εικόνα της τη χτύπησαν με όπλο Τούρκοι. 

ΣΤ. Από την ομορφιά και το κάλλος Της
  1. Ηλιόκαλλη
  2. Κεχαριτωμένη
  3. Χρυσοπηγή
  4. Χρυσοδαφνιώτισσα
  5. Χρυσογαλούσα (Κύπρος)
  6. Χρυσομαλλούσα
  7. Χρυσολεούσα
  8. Χρυσοπαντάνασσα

Ζ. Εγκωμιαστικά
  1. Χρυσοκελλαριά
  2. Χρυσοσπηλιώτισσα
  3. Χρυσοπηγή
  4. Χρυσογαλούσα
  5. Χρυσοποδαρίτισσα
  6. Χρυσοχεριά
  7. Αγγελόκτιστη
  8. Αερινή
  9. Αναφωνήτρα
  10. Παντάνασσα
  11. Τρανή
  12. Χιλιαρμενίτισσα

Η. Από τον χρόνο που γιορτάζει η εκκλησία Της
  1. Δεκαπεντούσα (Σίφνος), Δεκαπενταύγουστο.
  2. Τριτιανή (Σαντορίνη), την τρίτη ημέρα μετά το Πάσχα.
  3. Βροντού (Σαλαμίνα), τότε που αρχίζουν τα πρωτοβρόχια με τις δυνατές βροντές (8 Σεπτεμβρίου).
  4. Σοτομπριανή (Πάρος), 8 Σεπτεμβρίου.
  5. Βρεχούσα (Ζάκυνθος), 8 Σεπτεμβρίου.
  6. Πολυσπορίτισσα (21 Νοεμβρίου).
  7. Φλεβαριανή (2 Φεβρουαρίου).
  8. Εικοσιπενταρούσσα (Σαμοθράκη), τη Μεσοπεντηκοστή.
  9. Ακαθή (Κρήτη και Σχοινούσα), επειδή γιορτάζει του Ακαθίστου Ύμνου (τελευταία Παρασκευή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής).

Πηγή: © SanSimera.gr https://www.sansimera.gr/articles/657
Google Ads | Το κάθε κλίκ μετράει