Πλοηγός στον κόσμο του διαδικτύου απο το χτές στο σήμερα.

Η αρχαία πρωτοχρονιά ήταν καλοκαιρινή

Στην καρδιά του καλοκαιριού, στις 16 Ιουλίου, οι πρόγονοί μας τοποθετούσαν την δική τους Πρωτοχρονιά. Ήταν η πρώτη ημέρα του μήνα Εκατομβαιώνα, που ολοκληρωνόταν στις 15 Αυγούστου με το γενέθλιον της θεάς Αθηνάς και μεγάλες εορταστικές εκδηλώσεις, κυρίως στην αρχαία Αθήνα. Οι Έλληνες χώριζαν το έτος σε 12 σεληνιακούς (συνοδικούς) μήνες.

Η Αρχιτεκτονική του Σεληνοηλιακού Ημερολογίου

Σύμφωνα με τον καθηγητή Μαθηματικών κ. Άγγελο Λιβαθινό, το σύστημα αυτό ήταν ιδιαίτερα ευφυές. Επειδή οι συνοδικοί μήνες δεν είχαν ακέραιο αριθμό ημερών (περίπου 29,5), χρησιμοποιούσαν εναλλάξ μήνες 30 ημερών («τέλειοι») και 29 ημερών («κοίλοι»), ώστε η πρώτη ημέρα κάθε μήνα να συμπίπτει με τη Νέα Σελήνη (Νουμηνία).

«Επειδή το σεληνιακό έτος των 354 ημερών ήταν μικρότερο κατά 11,25 ημέρες από το ηλιακό έτος, οι αρχαίοι εφάρμοζαν διορθωτικά μέτρα. Σε κάθε οκτώ σεληνιακά έτη παρενέβαλλαν τρεις εμβόλιμους μήνες (στο 3ο, 5ο και 8ο έτος), ώστε να εξισορροπήσουν το έλλειμμα των 90 ημερών».

Ο Μήνας Ποσειδεών και οι Εορτές του

Αντιστοιχώντας στο διάστημα περίπου 16 Δεκεμβρίου - 15 Ιανουαρίου, ο έκτος κατά σειρά μήνας του αττικού ημερολογίου ήταν ο Ποσειδεών. Κατά τη διάρκειά του, η κοινωνική και θρησκευτική ζωή ήταν έντονη:

  • Τα Αλώα: Εορτή προς τιμήν της Δήμητρας και της Περσεφόνης για την προστασία της βλάστησης. Οι άνδρες, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν επιτρεπόταν να συμμετέχουν.
  • Τα κατ' αγρούς Διονύσια: Αγροτική γιορτή προς τιμήν του Διονύσου με πομπές, φαλλικές τελετές, λαϊκή διασκέδαση και, από τον 5ο αιώνα π.Χ., δραματικές παραστάσεις.

Χρονολόγηση και Ιστορική Αναδρομή

Πώς όμως μετρούσαν οι αρχαίοι τον χρόνο; Ιστορικά, οι μέθοδοι διέφεραν ανάλογα με την εποχή και την περιοχή:

  • Παλαιότερες μέθοδοι: Υπολογισμοί από τον κατακλυσμό του Δευκαλίωνος ή τη γέννηση του Ηρακλή.
  • Τοπικοί άρχοντες: Στην Αίγυπτο και την Ασσυρία, τα έτη υπολογίζονταν με βάση τη βασιλεία των ηγεμόνων ή ονομάζονταν βάσει αξιωματούχων.
  • Ολυμπιακοί Αγώνες: Αριστοτέλης και Ερατοσθένης καθιέρωσαν τη χρονολόγηση μέσω των Ολυμπιάδων, δίνοντας ένα κοινό μέτρο αναφοράς.

Η σημερινή μας αρίθμηση, που βασίζεται στη γέννηση του Χριστού, ξεκίνησε πολύ αργότερα από τον μοναχό Διονύσιο τον Μικρό, καθιερώνοντας έναν κανόνα που ισχύει μέχρι σήμερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Διαφημίσεις